Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Momenteel bevind ik me in Londen voor een werkbezoek dat minister Demir organiseert in drie scholen. De aanpak waarmee Engeland zich opnieuw omhoog werkte in het internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek, kan inspiratie bieden om ook de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs verder te verbeteren. De ‘Engelse aanpak’ maakt naam met een sterke focus op hoge verwachtingen, directe instructie en discipline. Maar een kanttekening is op zijn plaats.
Een kennisrijk curriculum en hoge verwachtingen zijn doorslaggevend voor het succes van leerlingen. Dat tonen scholen zoals degene die we bezoeken (de Michaela Community School en de West London Free School). Maar die vaststelling betekent niet dat we rücksichtslos moeten teruggrijpen naar de oude recepten en terugplooien op louter klassikale instructie. Voormalig topman van de Oeso Andreas Schleicher oordeelde dat hoge verwachtingen alleen zin hebben als ze gepaard gaan met doelgerichte differentiatie. Leraren moeten in staat zijn om in te spelen op de uiteenlopende behoeften en niveaus van hun leerlingen.
Ja, we moeten de kwaliteit van ons onderwijs versterken en een kennisrijk curriculum en een consequent discours van hoge verwachtingen spelen daar een rol in. Je vindt ze dan ook terug in ons nieuwe leerplan basisonderwijs (in opmaak) en in het ambitieplan dat we recent uitwerkten. Maar laat ons niet vertrekken vanuit een nostalgisch verlangen, maar vanuit een kritisch vooruitgangsdenken. Digitale tools zijn een waardevolle hefboom voor samenwerking en kwaliteit. Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het onderwijs. Daarnaast moeten we ook oog hebben voor de randvoorwaarden om een kennisrijk curriculum met hoge verwachtingen te kunnen implementeren. De nieuwe leerplannen uitrollen tot op elke klasvloer en leerkrachten voldoende professionaliseren vergt veel mankracht bij de pedagogische begeleidingsdienst. En ook leraren moeten voldoende ruimte voor professionalisering krijgen. Dat zijn de kritische succesfactoren om een onderwijsomgeving te creëren die zowel uitdagend als ondersteunend is voor alle leerlingen.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder