Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

De kijk van Koen: kennis en hoge verwachtingen kunnen zonder dat vleugje nostalgie

10 maart 2025
Pexels Javierdiazg 2214876
Tijdens een werkbezoek van een Vlaamse delegatie van topmensen uit het onderwijs in Londen tonen drie Engelse scholen hoe ze met hoge verwachtingen, effectieve didactiek en klasmanagement succes boeken met hun leerlingen. Enkele inzichten.

Beste GO! collega,

Momenteel bevind ik me in Londen voor een werkbezoek dat minister Demir organiseert in drie scholen. De aanpak waarmee Engeland zich opnieuw omhoog werkte in het internationaal vergelijkend onderwijsonderzoek, kan inspiratie bieden om ook de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs verder te verbeteren. De ‘Engelse aanpak’ maakt naam met een sterke focus op hoge verwachtingen, directe instructie en discipline. Maar een kanttekening is op zijn plaats.

Een kennisrijk curriculum en hoge verwachtingen zijn doorslaggevend voor het succes van leerlingen. Dat tonen scholen zoals degene die we bezoeken (de Michaela Community School en de West London Free School). Maar die vaststelling betekent niet dat we rücksichtslos moeten teruggrijpen naar de oude recepten en terugplooien op louter klassikale instructie. Voormalig topman van de Oeso Andreas Schleicher oordeelde dat hoge verwachtingen alleen zin hebben als ze gepaard gaan met doelgerichte differentiatie. Leraren moeten in staat zijn om in te spelen op de uiteenlopende behoeften en niveaus van hun leerlingen.

Ja, we moeten de kwaliteit van ons onderwijs versterken en een kennisrijk curriculum en een consequent discours van hoge verwachtingen spelen daar een rol in. Je vindt ze dan ook terug in ons nieuwe leerplan basisonderwijs (in opmaak) en in het ambitieplan dat we recent uitwerkten. Maar laat ons niet vertrekken vanuit een nostalgisch verlangen, maar vanuit een kritisch vooruitgangsdenken. Digitale tools zijn een waardevolle hefboom voor samenwerking en kwaliteit. Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het onderwijs. Daarnaast moeten we ook oog hebben voor de randvoorwaarden om een kennisrijk curriculum met hoge verwachtingen te kunnen implementeren. De nieuwe leerplannen uitrollen tot op elke klasvloer en leerkrachten voldoende professionaliseren vergt veel mankracht bij de pedagogische begeleidingsdienst. En ook leraren moeten voldoende ruimte voor professionalisering krijgen. Dat zijn de kritische succesfactoren om een onderwijsomgeving te creëren die zowel uitdagend als ondersteunend is voor alle leerlingen.

Koen Pelleriaux 
Afgevaardigd bestuurder 

Pagina delen

Heb je een vraag?

Nathalie Jennes - 02 790 97 01

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op
Go Pro

of
Niet aanmelden

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in GO! gebruikersbeheer. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.