Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
De Vlaamse Regering nam vrijdag kennis van een consultatienota over de evolutie naar scholen voor iedereen. Die nota omvat de visie om tegen 2040 te evolueren naar een inclusiever onderwijssysteem met scholen voor iedereen. Dat is een noodzaak. Het buitengewoon onderwijs groeit jaar na jaar. In februari stelden we vast dat het buitengewoon onderwijs 22 procent meer leerlingen telde dan vijf jaar eerder. Vlaanderen is Europees koploper als het gaat over de segregatie van leerlingen in buitengewoon onderwijs. Dat verlicht de druk in het gewoon onderwijs niet. Ook daar zien we een sterke stijging van het aantal leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Het huidige systeem is niet wenselijk en niet houdbaar.
Het GO! pleitte in zijn memorandum al voor inclusievere leer- en leefomgevingen en vond die aanpak ook terug in het advies dat de onafhankelijke Commissie Inclusief Onderwijs vorig jaar opleverde. Ook in de consultatienota die nu het startpunt vormt voor verdere uitwerking, lezen we heel wat goeds terug. Onder meer de vraag om minder met labels te werken en in plaats daarvan te vertrekken vanuit de onderwijsbehoeften of zorgnoden van een leerling, legde het GO! al op tafel, net zoals het pleidooi om af te stappen van de klassieke type-indeling. Het stimuleren van inbedding van het buitengewoon onderwijs in inclusieve campusscholen is een goede zaak.
We merken bij onze scholen en scholengroepen trouwens een toenemend draagvlak voor inclusieve samenwerkingen.
CLB’s en leersteuncentra als onafhankelijke, multidisciplinaire en schoolnabije partners
Het GO! kan zich ook vinden in het samenbrengen van CLB's en leersteuncentra, mits ze blijven bestaan als onafhankelijke organisatie naast en nabij de school. Want als je deze medewerkers vernevelt over alle scholen kom je aan één voltijdse medewerker voor een gewone basisschool en misschien twee of drie voor een grotere secundaire school. Die mensen moeten dan instaan voor het consult (in de volksmond vaak nog ‘het medisch onderzoek’ genoemd), vaccinatiecampagnes, leerloopbaanbegeleiding, psychosociale ondersteuning en expertise over uiteenlopende leerstoornissen. Zo’n verregaande versnippering is inefficiënt en zal de leraren op school dus niet verder helpen. Zij zullen nog steeds de zorgvragen in hun klas krijgen. De meerwaarde van CLB’s en leersteuncentra ligt precies in de bundeling van multidisciplinaire expertise. Het is onmogelijk die op te bouwen binnen het team van elke school. Bovendien is de onafhankelijkheid van het CLB en de garantie van het beroepsgeheim moeilijker te vrijwaren wanneer de medewerkers rechtstreeks aan de school verbonden zijn.
Vast staat dat CLB’s, leersteuncentra en scholen buitengewoon onderwijs over heel wat expertise beschikken die we zeker en vast moeten borgen in de evolutie naar inclusiever onderwijs.
Lessen uit het verleden
Daarnaast moeten we ook leren uit het verleden. Wie terugblikt op het M-decreet weet dat goede bedoelingen geen garantie zijn voor goede uitkomsten. Een evolutie naar inclusieve scholen is een ingrijpend proces; het is essentieel om genoeg handen te voorzien. En vandaag zijn er al te weinig middelen voorhanden. Zonder bijkomende inspanningen wordt het moeilijk.
De consultatienota zal worden voorgelegd aan de strategische adviesraden en aan de Staten-Generaal. Daarin krijgt het onderwijsveld een stem. Het GO! zal op die manier mee vormgeven aan een doordachte en haalbare transitie naar inclusief onderwijs. Zo hoort het.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder


