Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Het GO! is dit nieuwe jaar vol ambitie gestart. We willen de samenwerking binnen ons net versterken en de onderwijskwaliteit verbeteren. Beide zijn noodzakelijk, maar beide kunnen we enkel realiseren als alle puzzelstukken in elkaar passen. Dat betekent dat we als onderwijsverstrekker heel wat zelf kunnen doen, maar dat we ook afhankelijk zijn van de koers die overheden en andere partners varen.
Sterk onderwijs heeft kwaliteitsvolle leermiddelen nodig. De bevraging onder onze leerkrachten secundair onderwijs heeft waardevolle informatie opgeleverd over de kwaliteit van de leermiddelen die zij vandaag op de klasvloer gebruiken. Door binnen vakgroepen en over de schoolmuren heen samen te werken kunnen we zelf nog betere leermiddelen ontwikkelen. Maar we moeten ook kunnen rekenen op uitgeverijen om hiaten in hun lesmateriaal op te vullen en bijvoorbeeld boeken op de markt te brengen die volledig overeenkomen met het straffe leerplan voor het basisonderwijs dat we dit voorjaar op tafel willen leggen.
Sterk onderwijs heeft aangepaste infrastructuur nodig. Een groot deel van onze schoolgebouwen is verouderd en voldoet niet aan wat schoolteams en leerlingen nodig hebben voor hedendaags kwaliteitsvol onderwijs. Een droog en veilig gebouw is uiteraard een eerste vereiste, maar onderwijs vraagt vandaag ook meer diverse ruimtes en plaats voor moderne technologie dan pakweg dertig jaar geleden. Het gros van de schoolgebouwen is ouder dan dat. Met de beperkte middelen die we van de overheid krijgen, bouwen en renoveren we zo gericht mogelijk. Maar de nood is groter dan de middelen. De bouwkosten zijn de voorbije jaren daarenboven fiks gestegen. We rekenen daarom op de Vlaamse overheid om nog forser te investeren in onderwijsinfrastructuur, zonder daarbij andere noden zoals digitalisering en zorg uit het oog te verliezen.
Sterk onderwijs heeft bovenal goede leraren nodig. Om de volgende generaties kennis bij te brengen en klaar te stomen voor hun rol in de samenleving willen we de allerbeste mensen aantrekken én vasthouden. Dat lukt alleen als het beroep van leraar aantrekkelijk is. Wij zijn daarom al een hele tijd vragende partij voor een modern personeelsstatuut dat zowel de school als de leraar ten goede komt. De job van leraar is zwaar: onder meer de grote diversiteit op de klasvloer, de grote zorgvraag, het nijpende personeelstekort en het voortdurend aanpassen aan nieuwe regelgeving hebben de afgelopen jaren veel van onze leraren gevraagd. Deze week heeft een groot aantal leraren ook actie gevoerd tegen de mogelijke pensioenhervorming die bij de federale regeringsonderhandelingen op tafel ligt. Als leraren er de brui aan geven en getalenteerde jongeren niet meer voor een job in het onderwijs kiezen, kan de onderwijskwaliteit niet stijgen. Ze zal integendeel nog verder dalen.
Het is goed dat de Vlaamse Regering daadkrachtig werk maakt van een kennisrijk curriculum en andere ingrepen om samen met de onderwijsverstrekkers de kwaliteit van ons onderwijs weer op te bouwen. Ook is het belangrijk dat er structurele maatregelen in een duidelijk kader komen om de job van leraar aantrekkelijker te maken. Daarbij is het noodzakelijk dat de verschillende overheden in ons land met elkaar praten en ervoor zorgen dat hun plannen elkaar niet doorkruisen. Anders dreigen alle goede intenties voor kwaliteitsverbetering in het onderwijs als een kaartenhuisje in elkaar te zakken. Onderwijs is de sokkel waarop onze samenleving steunt, van die gedachte zou heel die samenleving doordrongen mogen zijn.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder