Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Al enkele jaren pleit het GO! voor een duurzaam en een flexibel hr-beleid in het onderwijs. Maar wat betekent dat nu concreet? Laat me dat even duiden.
Het onderwijs kreunt onder een structureel lerarentekort. Jaar na jaar moeten directies alles uit de kast halen om schoolteams volledig te krijgen en te houden. Al te dikwijls lukt dat niet. Daarnaast is de uitval onder jonge leraren een niet te onderschatten probleem in Vlaanderen. Bijna drie op de tien startende leraren verlaten het onderwijs binnen het eerste jaar van hun loopbaan. Een duurzaam hr-beleid in scholen is dus noodzakelijk. Een hr-beleid dat ook rekening houdt met coaching en welzijn op het werk, naast objectieve rekrutering en voortdurende professionalisering. Het spreekt vanzelf dat scholen die een duurzaam hr-beleid voeren een grote troef hebben om leraren aan boord te houden. Dit komt ook de onderwijskwaliteit ten goede, want een stabiel schoolteam is een belangrijke vereiste voor een leeromgeving waarin leerlingen de structuur, de kansen en de motivatie vinden om grote leerwinst te boeken.
Daarom lanceerden de centrale diensten en de scholengroepen van het GO! een jaar geleden een nieuwe kadertekst rond duurzaam hr-beleid, gericht op het aantrekken en behouden van gemotiveerde, competente en tevreden werknemers en zo ook op kwaliteitsvol onderwijs. Ondertussen zijn er al verschillende stappen gezet op het terrein om die visie in praktijk te brengen.
Flexibel personeelsbeleid
Maar een duurzaam personeelsbeleid in scholen botst voortdurend op de beperkingen van een star statuut en een complex kader van regels. Daarom is er een minstens even grote nood aan een flexibel personeelsbeleid, maar dat kan alleen als het personeelsstatuut dat van 1991 dateert op de schop gaat. Hedendaags onderwijs heeft nood aan dynamische en complementaire teams met een diversiteit aan rollen. De huidige regelgeving laat dat niet toe. Zo zou het interessant zijn om ervaren leraren minstens gedeeltelijk vrij te stellen van hun lesopdracht om hun jongere collega’s te begeleiden, of leraren vrij te stellen om lesmateriaal te ontwikkelen voor heel ons net. Een jaarprestatieopdracht in plaats van de huidige prestatienoemers zou dat mogelijk maken. In Vlaanderen is er een gelijkaardige hervorming geweest voor docenten in het hoger onderwijs.
Een bijkomend voordeel van een jaarprestatieopdracht is dat taken die bij de job horen, zoals aanwezigheid op een oudercontact of een leerlingenvolgsysteem bijhouden, binnen die opdracht kunnen passen. Natuurlijk kunnen we in die oefening ook een deel van de administratie stroomlijnen om de takenlast van een leraar lichter te maken. Maar een leerlingvolgsysteem bijvoorbeeld is onmisbaar, want al in het basisonderwijs hebben leerlingen vaak meerdere leerkrachten en is er een overdracht van informatie voor het volgende schooljaar nodig. Daar moet dus tijd en ruimte voor zijn.
Onhoudbare situatie
Een tweede noodzakelijke ingreep voor een flexibel hr-beleid is scholen vrijer te laten voor het invullen van middelen. Laten we daarvoor een objectieve analyse maken van wat een school nodig heeft en wat de primaire en secundaire taken zijn. Dat Vlaanderen in verhouding meer leerkrachten per leerling heeft dan andere regio’s is een vertekend beeld. Scholen hebben ICT-coördinatoren en preventieadviseurs nodig, scholengroepen die verantwoordelijk zijn voor de schoolinfrastructuur moeten een ingenieur-architect aanwerven, om maar een paar voorbeelden te noemen. Willen schoolbesturen die collega’s een correct loon geven dan moeten ze hen op lerarenuren aanwerven en ze een lerarenopleiding laten volgen. Die situatie is onhoudbaar voor onze scholen.
Daarom blijft het GO! aandringen dat de overheid samen met ons en de sociale partners snel werk maakt van een nieuwe, eenvoudige en soepele regelgeving, zodat scholen een echt duurzaam en flexibel personeelsbeleid kunnen voeren.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder
Duurzaam hr-beleid krijgt voet aan de grond in GO! scholengroep 20