Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Beste GO! collega,
Digitale inclusie, dat is het thema van een netwerkdag die de pedagogische begeleidingsdienst van het GO! op woensdag 14 mei houdt. Het is uiteraard geen lukraak gekozen thema, want het evenwicht tussen digitalisering in het onderwijs en gelijke onderwijskansen is een wankel evenwicht. En beide zijn noodzakelijk om dat onderwijs kwalitatief te maken en te houden. Maar in het onderwijs van de toekomst – en liefst ook dat van vandaag – kunnen ze elkaar ook aanvullen.
Een klas zonder enige digitale middelen is vandaag niet meer voor te stellen. Het zou ook een slecht idee zijn. Ik weet dat enkelingen in een nostalgische bui weleens mijmeren over een volledige terugkeer naar pen en papier, en wie weet zelfs naar het inktpotje in de schoolbank, maar daarmee krik je de onderwijskwaliteit niet op. De discussie moet ook verder gaan dan een laptop voor elke leerling, want digitalisering betekent zoveel meer op de klasvloer. Het gaat ook om schoolborden, apps om met leerlingen en ouders te communiceren, software die de leerwinst van elke leerlingen in kaart brengt, en andere hulpmiddelen die het werk van een schoolteam efficiënter en effectiever maken. Het is vanzelfsprekend dat we die digitale assistentie omarmen. Het is tenslotte 2025.
Nog veel interessanter is hoe digitale middelen ons onderwijs inhoudelijk versterken. Ik heb al vaker gezegd dat we binnen het Gemeenschapsonderwijs zelf lesmateriaal zullen maken als de bestaande leermiddelen op de markt onze leerplannen onvoldoende afdekken. Dat lesmateriaal zal in veel gevallen digitaal zijn. Zo kunnen we het makkelijk en kostendrukkend over heel ons net delen.
Daarnaast is het ontwikkelen van e-content en oefeningen in virtual reality een aanwinst, en vaak zelfs onmisbaar, voor opleidingen waarin praktijkervaring opdoen niet zo vanzelfsprekend is. In richtingen als verzorging, loodgieter en huishoudelijke elektriciteit zorgen VR-toepassingen er bijvoorbeeld nu al voor dat alle leerlingen dezelfde oefeningen kunnen afwerken. Ook hierin neemt het GO! al enkele jaren het voortouw.
Digitalisering en gelijke onderwijskansen
Hoe kunnen digitalisering en gelijke onderwijskansen elkaar dan aanvullen? Het hoeft geen betoog dat digitale leermiddelen de schoolkosten kunnen drukken voor ouders en dat een project als Bednet zijn waarde meer dan bewijst voor inclusief onderwijs. Maar er is ook nog heel wat terrein te ontginnen op het vlak van AI in het onderwijs. De taalmodellen die iedereen vandaag al kent, hebben veel meer in hun mars dan betrekkelijk slechte teksten fabriceren. Zo kunnen ze anderstaligen helpen bij het aanleren van het Nederlands. Meer zelfs, techreus Microsoft heeft al een AI-toepassing die luistert terwijl leerlingen stukjes tekst voorlezen en corrigeert waar nodig. Een andere toepassing versterkt het begrijpend lezen door bepaalde zinnen voor te lezen, in het Nederlands of in de thuistaal van de leerling. Dergelijke artificiële intelligentie kan taalbarrières slopen en is dus bijzonder waardevol voor zowel het leerplichtonderwijs als het volwassenenonderwijs.
Digitalisering hoeft dus geen bedreiging te zijn voor het onderwijs en voor gelijke kansen, maar er is wel nog een lange weg af te leggen. Met de netwerkdag Digitale inclusie geeft het GO! alvast de richting aan.
Koen Pelleriaux
Afgevaardigd bestuurder
Het GO! onderzoekt vanuit het expertnetwerk XR welke kansen de VR- of AR-technologie biedt. Ook GO! atheneum Courtsmanlaan Maldegem maakt deel uit van dit netwerk.
Lees en kijk mee hoe zij VR- en AR-technologie binnen het project The Green Goggles inzetten om praktijkvakken naar een hoger niveau te tillen.
