Voorkeuren
Cookies
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

De kijk van Koen: burgerschapseducatie als recept voor positieve vrijheid

10 november 2025
Ganzen Zijn Vrij Te Vliegen Waar Ze Willen Maar Doen Dat Succesvoller In Groep
Burgerschapseducatie is een onmisbaar onderdeel van het pedagogisch project van het GO!. De week van 11 november is een belangrijk moment om daar nog eens bij stil te staan.

In zijn bekende essay Two Concepts of Liberty uit 1958 maakt de Britse filosoof Isaiah Berlin het onderscheid tussen twee soorten vrijheid. Aan de ene kant is er negatieve vrijheid. Dat betekent simpelweg dat je vrij bent om je eigen gang te gaan zonder dwang of bemoeienis van anderen.  Daartegenover staat positieve vrijheid. Dat is de vrijheid om daadwerkelijk de baas te zijn over je eigen leven en je doelen te kunnen bereiken, wat vaak samenhangt met de kansen die je krijgt vanuit de gemeenschap. De positieve vrijheid veronderstelt, volgens Berlin, ook de plicht om volop mee te werken aan de vooruitgang van de samenleving. Tussen de twee vrijheden ontstaat een logisch spanningsveld. Te veel nadruk op de gemeenschap kan de negatieve vrijheid onaanvaardbaar verdrukken, en het omgekeerde verzwakt de gemeenschap en ontkent het gegeven dat mensen sociale wezens zijn. In een gezonde democratische samenleving is beide vrijheden voortdurend tegen elkaar afwegen een noodzaak.  

Motiveren om te participeren 

Aan die positieve vrijheid van Berlin dacht ik toen ik afgelopen week mocht spreken op het slotevenement van G-Epic. Dit Europese project, dat voluit Gender Empowerment through Politics in Classrooms heet, mikt op het versterken van het zelfvertrouwen bij jonge meisjes in politieke kwesties. Uit onderzoek blijkt dat zelfvertrouwen niet zoveel verschilt tussen jongens en meisjes van 12 jaar, maar dat er doorheen het secundair onderwijs een kloof ontstaat, waarbij het zelfvertrouwen van jongens toeneemt en dat van de meisjes min of meer stabiel blijft. Dit zorgt in heel Europa voor een genderkloof bij volwassenen.  
Om die kloof te overbruggen hebben de onderzoekers een lessenpakket ontwikkeld voor het secundair onderwijs om jongeren, en in het bijzonder meisjes, te motiveren actief deel te nemen aan politieke discussies in de klas. Dit kan door een veilige ruimte te creëren waar elke leerling en elke mening hetzelfde respect krijgt van klasgenoten én leraren. Tieners in duo’s of kleine groepjes het debat laten voorbereiden, motiveert leerlingen die doorgaans op de achtergrond blijven om actiever te participeren.   

Actief burgerschap 

Dit sluit nauw aan bij het pedagogisch project van het Gemeenschapsonderwijs en de belangrijke rol van actief burgerschap daarin. Wij willen jongeren mee helpen opgroeien tot volwassenen met respect voor de overtuiging van anderen, voor de vrijheid om eigen filosofische, ideologische en godsdienstige keuzes te maken, voor de gelijkwaardigheid van man en vrouw en de gelijkwaardigheid van alle mensen over alle verschillen heen. Maar actief burgerschap betekent ook deelnemen aan een democratische samenleving, een actieve rol opnemen en mee helpen bouwen aan een sterkere democratie waarin het voor iedereen goed leven is. Actief burgerschap is durven te proeven van de positieve vrijheid. Daarom is burgerschapseducatie een essentieel onderdeel van ons onderwijs.  

Deze week, op 11 november, herdenken we hoe miljoenen mensen stierven voor de vrijheid. Uit dat lijden, uit dat enorme oorlogstrauma ontstond de plicht om aan een Europese samenleving te bouwen. Een samenleving waarin actieve en democratische burgers er zorg voor dragen dat positieve en negatieve vrijheid in evenwicht blijven. Het is onze opdracht als GO! om alle jongeren, zonder onderscheid, te stimuleren om die taak voort te zetten.  


Koen Pelleriaux  
Afgevaardigd bestuurder 

Pagina delen

Heb je een vraag?

David Janssens - 02 790 95 25

of mail naar info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op
Go Pro

of
Niet aanmelden

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in GO! gebruikersbeheer. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.