Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

CLB-tool 'Ruimtevaarder' brengt ‘zwevende’ leerlingen in kaart

30 maart 2025
Jonge Ruimtevaarder Rh
Dit schooljaar introduceerde het GO! de digitale tool ‘Ruimtevaarder’ waarmee CLB’s leerlingen kunnen registreren die uit het onderwijssysteem dreigen te vallen. Doel? Deze leerlingen zichtbaar maken en hen opnieuw helpen aansluiting te vinden bij onderwijs. GO! CLB Brussel was enthousiast vanaf het eerste uur en getuigt over de effecten ervan.

'Ruimtevaarder'?

Deborah Van Humbeeck, directeur GO! CLB Brussel: “Ruimtevaarders zijn GO! leerlingen die geen toegang hebben tot onderwijs. Ze vallen uit, worden geschorst of vinden geen schoolplek. Met de Ruimtevaarders-tool van het GO! brengen we deze onzichtbare groep in kaart. Zo proberen we deze jongeren opnieuw een stem te geven en kunnen ze hopelijk terugkeren naar een klas.

Ik ben ontzettend trots dat deze tool binnen het GO! is ontwikkeld. Dankzij de verzamelde data kunnen we in gesprek gaan met scholen en scholengroepen om samen oplossingen te zoeken. Mijn hoop is dat deze tool ook in andere onderwijsnetten wordt uitgerold.” 

 

“DANKZIJ DE VERZAMELDE DATA KUNNEN WE IN GESPREK GAAN MET SCHOLEN EN SCHOLENGROEPEN OM SAMEN OPLOSSINGEN TE ZOEKEN.” 

 

— Deborah Van Humbeeck, directeur GO! CLB Brussel 

Deborah Rh

Brusselse cijfers 

Deborah: “Momenteel zijn er 57 ruimtevaarders geregistreerd. 47 van hen zitten thuis door capaciteitsproblemen. Vooral leerlingen in de dubbele of arbeidsmarktgerichte finaliteit vallen uit de boot. Extra klassen en scholen zijn dringend nodig, zowel in het reguliere als in het buitengewoon onderwijs.” 

“EXTRA KLASSEN EN SCHOLEN ZIJN DRINGEND NODIG, ZOWEL IN HET REGULIERE ALS IN HET BUITENGEWOON ONDERWIJS.” 

— Deborah Van Humbeeck, directeur GO! CLB Brussel 

In het basisonderwijs gaat het om vijf leerlingen: drie konden zich niet inschrijven, twee werden geweigerd omdat de draagkracht van de school werd overschreden. Het zijn leerlingen met grote ondersteuningsnoden waarvoor geen plaats is in het buitengewoon onderwijs. Reguliere scholen doen hun uiterste best om hen op te vangen, wat dit lage cijfer verklaart.”

Nood aan scholen met dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit 

Sindy Vandermeiren, maatschappelijk werker GO! CLB Brussel: “In onze job zien we dag in dag uit kinderen die uitvallen. Wij zien ze, voor ons zijn het geen nummers. Dan voel je het probleem pas echt. Je voelt de machteloosheid om geen schoolplek te vinden, zowel bij de ouders als bij de leerlingen.”

Zo is er een groeiende nood aan scholen en richtingen met dubbele of arbeidsmarktgerichte finaliteit. Nu moeten vele Brusselse jongeren naar een andere stad om een geschikte studierichting te vinden. Of beslissen ze om in Brussel te blijven en een richting te kiezen die hen minder interesseert, wat hun motivatie ondermijnt. Ook in het buitengewoon onderwijs blijft het capaciteitsprobleem groot.” 

 

“SCHOLEN DOEN HUN UITERSTE BEST, MAAR SOMS IS EXTRA INSTROOM NIET HAALBAAR, ZEKER NIET VOOR LEERLINGEN MET ONDERSTEUNINGSNODEN.” 

 

— Sindy Vandermeiren, maatschappelijk werker GO! CLB Brussel 

Foto Sindy

“Onze hoop is alleszins dat het aantal ruimtevaarders zal dalen. Volgend schooljaar opent er een nieuwe school met dubbele en arbeidsmarktgerichte finaliteit in Brussel. Dat zal verlichting brengen.” 

Leerlingen zonder school worden steeds jonger 

Deborah: “Wat me zorgen baart, is dat de leeftijd van ruimtevaarders daalt. Het capaciteitsprobleem in het secundair onderwijs is nijpend, maar ook in het basisonderwijs en de kleuterklassen groeit de druk. 
Zo zijn er kleuters met een beperking die bijvoorbeeld geen gevaar kunnen inschatten en baat zouden hebben bij een-op-eenbegeleiding. Scholen doen hun uiterste best, maar soms is extra instroom niet haalbaar, zeker niet voor leerlingen met grote ondersteuningsnoden. Er wordt onderzocht hoe zij beter geholpen kunnen worden.” 

Wat brengt de toekomst? 

Deborah: “Ruimtevaarder vormt vandaag een belangrijk beleidsinstrument. De verzamelde data worden gedeeld met het Lokaal Overlegplatform (LOP) en andere instanties om beleidsmaatregelen te stimuleren. We signaleren bij scholengroepen en de overheid waar het vastloopt. En wanneer we tegen muren aanlopen, schrijf ik het Departement Onderwijs en kabinetten aan. We houden ervan om constructief in gesprek te gaan om samen structurele oplossingen te vinden.

Ruimtevaarder is alleszins een prachtig initiatief, en ik kan het iedereen aanraden. Op dit moment brengt de tool in kaart welke leerlingen ‘rondzweven’, maar je kan nog niet aangeven wanneer iemand ‘geland’ is. Dat is een verbetering die we zeker willen laten doorvoeren.” 

Met ons hart aan zet voor elke ket! 

We blijven ons bij het GO! CLB Brussel voluit inzetten voor leerrecht van en leersteun voor élke leerling, ruimtevaarder of niet. Enkel zo kunnen we gelijke onderwijskansen garanderen. Onze slogan luidt niet voor niets: ‘Met ons hart aan zet voor elke ket!’ 

____________

Nog even iets over de naam van de tool 'Ruimtevaarder'

Ruimtevaarder verwijst naar een gelijknamig lied van het Gentse duo Kommil Foo dat gaat over een jongen die aan zijn meester Frank vertelt dat hij niet meer naar de klas komt. 

Pagina delen

Heb je een vraag?

Stuur je vraag via info@g-o.be

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.