Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Wetenschap op nummer 1
Johannes: “In het 7e jaar Bijzondere wetenschappelijke vorming heb je alleen wetenschap en wiskunde. Leerlingen krijgen 16 uur wiskunde, 4 uur fysica, 4 uur chemie en 4 uur biologie. Leerlingen doen dit vooral omdat het hen een stevige voorbereiding biedt op studies zoals geneeskunde, informatica of ingenieurswetenschappen.
~~~~~~
"VOOR VEEL LEERLINGEN IS DIT HET JAAR WAARIN ZE ECHT LEREN LEREN."
_ Johannes Schreurs, leerkracht wiskunde GO! atheneum De Ring

Leren leren
Het 7e jaar focust op inhoud en op studiemethode. “Voor veel leerlingen is dit het jaar waarin ze echt leren leren”, zegt Johannes. “Ze botsen op grote leerstofpakketten en moeten zelfstandig plannen en studeren. Deze aanpak is nieuw voor hen. Sommigen doorliepen vlot het middelbaar, anderen kozen pas na het secundair voor een sterke wetenschappelijke richting.
Brede groep, één gemeenschappelijk doel
Johannes: “We organiseren dit 7e jaar nu al zeven jaar. Elk schooljaar starten we met een groep van 25 leerlingen, tussen 16 en 28 jaar oud. Ze komen uit doorstroom- of dubbele finaliteit — maar zelden uit onze eigen doorstromingsrichtingen.
Het zijn vaak jongeren met een atypisch traject, die pas laat hun wetenschappelijke ambitie ontdekken. Sommigen hebben al een stevige wiskundige basis of deden eerder al een poging voor het toelatingsexamen geneeskunde. Anderen volgden richtingen met weinig of geen wetenschappelijke vakken en beseffen pas na het 6e jaar dat ze toch voor geneeskunde of ingenieursstudies willen gaan.
Er zijn ook leerlingen van buiten het Vlaamse onderwijs, bijvoorbeeld uit Wallonië of uit landen zoals Irak, Iran, Turkije, Afghanistan, Ecuador, Palestina en Nieuw-Zeeland. Die diverse mix maakt het 7e jaar nog boeiender.”
OKAN
Johannes: “Ik denk dat het 7e jaar ook écht bijdraagt aan gelijke kansen. Elk jaar starten er één à twee leerlingen die een OKAN-traject hebben gevolgd. In het begin twijfelden we: als iemand uit OKAN of dubbele finaliteit kwam, was het niveau misschien te theoretisch. Toch zijn er altijd leerlingen die me verbazen. Ze zijn vaak zeer verstandig, maar worstelen soms nog met het Nederlands of met het vinden van een goede studiemethode.
~~~~~~
“WE HOREN OOK POSITIEVE SIGNALEN VANUIT UNIVERSITEITEN ZOALS: 'AH, JE HEBT HET 7e JAAR GEVOLGD? ZEER GOED!' DAT MAAKT ONS NATUURLIJK FIER.”
_ Johannes Schreurs
Samenwerking met universiteiten
Het GO! atheneum De Ring werkt actief samen met universiteiten zoals UGent, VUB en KU Leuven.
Johannes: “Onze leerlingen volgen webinars van de VUB over de toelatingsproeven van geneeskunde. Zo kunnen ze zich nog beter voorbereiden. We trekken ook naar de UGent voor lezingen van UNIMATH, waar ze praktische wiskundetoepassingen leren kennen. Artificiële intelligentie is daar bijvoorbeeld een hot topic. Via KU Leuven zijn er openlesdagen waar leerlingen bijvoorbeeld enkele lessen bij bio-ingenieurswetenschappen volgen. Dat helpt enorm om hun studiekeuze concreter te maken.
De connectie met het hoger onderwijs is een enorme meerwaarde in ons 7e jaar. We horen ook positieve signalen vanuit universiteiten zoals: ‘Ah, je hebt het 7e jaar gevolgd? Zeer goed!’ Dat maakt ons natuurlijk fier.”
~~~~~~
“LEERLINGEN DIE BIJ ONS IN HET 7e JAAR 70% HALEN, SLAGEN VAAK IN HET HOGER ONDERWIJS. DAT KAN AL EENS TELLEN, ALS REFERENTIE.”
_ Johannes Schreurs
Niet iedereen haalt de eindmeet — en dat is oké
Johannes: “De motivatie zit aan het begin van het schooljaar bij iedereen goed, maar het zijn alleen de ‘diehards’ die het halen tot op het einde. Na twee à drie maanden is er meestal een dip, want de toetsen en examens zijn zwaar. En een jaar is lang om je motivatie hoog te houden.
Leerlingen die bij ons in het 7e jaar 70% halen, slagen vaak in het hoger onderwijs. Dat kan al eens tellen als referentie. En zelfs wie afhaakt, heeft er iets aan gehad. Zij weten dan tenminste dat ze niet voor een wetenschappelijke richting willen of kunnen gaan. Ook dat is een waardevolle les.”
Meer dan cijfers: ook persoonlijk groeien
Johannes: “Elk jaar zie ik leerlingen openbloeien. En dat komt niet alleen door de lesinhoud, ook de klasgroep speelt een grote rol. “In het begin zijn het allemaal individuen, maar na verloop van tijd groeien ze naar elkaar toe. Ze moedigen elkaar aan, merken dat ook anderen moeite hebben met leren, faalangst hebben, uitstelgedrag vertonen… en ze beseffen: tiens, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Gaandeweg proberen we hun eigenwaarde op te krikken, niet met grote preken, maar door een schooljaar lang samen te werken. En te ervaren: als ik werk, komt dat inzicht wel.”
~~~~~~
“IDEAAL GEZIEN ZOU HET 7e JAAR NIET MOETEN BESTAAN. NA ZES JAAR SECUNDAIR ZOU IEDEREEN VLOT MOETEN KUNNEN DOORSTROMEN. MAAR DAT IS EEN UTOPIE.”
_ Johannes Schreurs
Waar talent en gelijke kansen samenkomen
“Ideaal gezien zou het 7e jaar niet moeten bestaan”, zegt Johannes. “Na zes jaar secundair zou iedereen vlot moeten kunnen doorstromen. Maar dat is een utopie. Sommige leerlingen hadden medische problemen of komen uit een moeilijke thuissituatie. Dan is zo’n 7e jaar een prachtig vangnet dat gelijke onderwijskansen ondersteunt.
Soms zitten er zelfs leerlingen met een zwaar vluchtverhaal en een posttraumatische stress in het 7e jaar. Als zij slagen, voel je de ware impact. Dat zijn de ruwe diamanten en het is niet in het minst voor hen dat het team en de hele school het doet!