Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Van twijfel naar vertrouwen: zo sterkt het 7e voorbereidingsjaar jongeren
Vanaf volgend schooljaar wordt het 7e jaar ‘voorbereiding hoger onderwijs’ verplicht voor arbeidsmarktfinaliteit-leerlingen die willen doorstromen naar een bachelor. Op GO! Busleyden Atheneum Campus Stassart in Mechelen loopt dit traject al in samenwerking met AP Hogeschool. Leerkracht Anneleen Huygens en AP-medewerker Anne Brusselaers vertellen hoe het werkt.
Voorbereiden op een succesvolle studiekeuze
“De slaagkansen van jongeren uit bso die meteen aan een bacheloropleiding beginnen, zijn vandaag nog erg laag”, zegt Anne Brusselaers, relatiebeheerder secundair onderwijs van AP Hogeschool. “Slechts één op vier behaalt een bachelordiploma en vaak duurt dat langer dan de vooropgestelde duur van 3 jaar. Dat is frustrerend. Dit 7e voorbereidingsjaar geeft hen een veel eerlijkere kans.”
Op GO! Busleyden Atheneum Campus Stassart startte het schoolteam vorig schooljaar met een kleine klasgroep. “Alle huidige leerlingen komen uit arbeidsmarktfinaliteit”, vertelt leerkracht Anneleen Huygens. “Maar er zitten ook leerlingen bij die ooit begonnen zijn in dubbele finaliteit en dan naar arbeidsfinaliteit zijn overgegaan. Omdat ze toch willen verder studeren, hebben ze afgelopen schooljaar gekozen voor een 7e jaar voorbereiding omdat ze dit als een meerwaarde beschouwden. Sommigen denken: ik wil verder studeren, maar ik voel me nog niet zeker. Anderen weten nog niet goed welke studierichting bij hen past. Dit jaar geeft hen extra tijd en begeleiding om te ontdekken wat aansluit bij hun talenten en interesses. Wat hen bindt, is de twijfel: kan ik dit wel aan, verder studeren?”
Een brede en doordachte opleiding
Het 7e voorbereidingsjaar is een algemene opleiding. De overheid voorziet een redelijk vaste lessentabel met vakken zoals wiskunde, Nederlands en natuurwetenschappen. Maar scholen krijgen ook vrijheid: “We mogen kiezen uit een aantal specifieke eindtermen die we afstemmen op onze leerlingen”, legt Anneleen uit. “Wij hebben ervoor gekozen om het breed te houden met vakken zoals algemene economie en gedragswetenschappen.”
Naast kennis is er ook veel aandacht voor studievaardigheden. Leren plannen, grotere leerstofpakketten verwerken, zelfstandig werken … “Dat zijn dingen waar veel leerlingen uit de arbeidsmarktfinaliteit weinig ervaring mee hebben", zegt Anne. “Via ons leerplatform ‘AP-vaardig’ kunnen ze al testen doen rond taal, leermotivatie… Zo leren ze zichzelf beter kennen en weten ze wat er van hen verwacht wordt in het hoger onderwijs.”
Anneleen: “Wat ik ook heel fijn vind, is dat de leerlingen van het 7e jaar bij AP ‘leerling-student’ worden genoemd. Zo voelen ze zich al een beetje student. Ze krijgen ook meteen een stukje verantwoordelijkheid mee. Je merkt dat ze dat fijn vinden en dat het hun zelfvertrouwen versterkt.”
~~~~~~
ALS IK AAN HET BEGIN VAN HET SCHOOLJAAR NAAR HUN PRESTATIEVAARDIGHEDEN KEEK, DACHT IK: ‘HIER IS NOG WERK AAN DE WINKEL'. MAAR NU, AAN HET EINDE VAN HET JAAR, STAAN ZE ZELFVERZEKERD EN TROTS VOOR DE KLAS.
__ Anneleen Huygens, leerkracht GO! Busleyden Atheneum Campus Stassaert

Een netwerk van ondersteuning
De samenwerking tussen GO! Busleyden Atheneum Campus Stassart en AP Hogeschool loopt heel bewust in twee richtingen. Studenten maken kennis met het hoger onderwijs via campustours, proeflessen en het leerplatform. Maar ook de leerkrachten worden ondersteund. “We organiseren een lerend netwerk waarin we delen wat goed en minder goed loopt”, vertelt Anne. “Van daaruit kunnen we dan gerichte vormingen of coaching opzetten.”
Anneleen ervaart dat als bijzonder waardevol: “Het inspireert mij als leerkracht. Zo heb ik veel geleerd over hoe we voortgangsgesprekken met leerlingen persoonlijker en effectiever kunnen aanpakken.”
Zichtbare groei
“De groei tijdens het 7e voorbereidingsjaar is duidelijk zichtbaar”, zegt Anneleen. “Als ik bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar naar hun presentatievaardigheden keek, dacht ik: ‘hier is nog werk aan de winkel'. Maar nu, aan het einde van het jaar, staan ze zelfverzekerd en trots voor de klas. Dan ben ik als leerkracht heel fier.”
Anne: “Ik heb zelf ooit lesgegeven in het 7e jaar bso. Toen was er bijna geen begeleiding rond studiekeuze. Later kwam ik een leerling tegen die vertelde dat ze verder was gaan studeren, maar al snel gestopt was. Ze wist niet wat studiepunten waren of hoe een academiejaar eruitzag. Ze was overdonderd en haar hoofd stond bijna op ontploffen. Dankzij dit voorbereidende 7e jaar kunnen leerling-studenten dat nu veel beter inschatten. Zo stijgen hun slaagkansen. Daar doe je het voor!”
~~~~~~
OOK ALS ZE ACHTERAF NIET KIEZEN VOOR EEN BACHELOROPLEIDING IS DAT 7e JAAR EEN GOEDE ZAAK. SOMMIGEN KIEZEN DAN BEWUST VOOR EEN GRADUAATSOPLEIDING. EN ZIJN OOK DAARVOOR BETER VOORBEREID. DAT VINDEN WE NET ZO BELANGRIJK.
__ Anne Brusselaers

Succes is ook: weten wat bij je past
En wat als jongeren aan het einde van het jaar beseffen dat een bacheloropleiding toch niets voor hen is? “Ook dan is het 7e jaar geslaagd”, zegt Anne. “Sommigen kiezen dan bewust voor een graduaatsopleiding. En ook daar zijn ze beter voorbereid. Dat vinden we net zo belangrijk. Of ze nu verder gaan in een bachelor of een graduaat: als ze de juiste keuze maken en zich zekerder voelen, dan is dat een succesverhaal. Dan hebben we als school en hogeschool ons doel bereikt.”
Netwerkdag verbindt scholen en hogescholen
Het 7e voorbereidingsjaar is nieuw. Daarom organiseerde het GO! in maart een netwerkdag waarop secundaire scholen en hogescholen uit Vlaanderen en Brussel met elkaar konden kennismaken.
Anneleen: “We kregen een duidelijke toelichting over het nieuwe leerplan. Daarna werden we per provincie verdeeld en zat er aan elke tafel een hogeschool uit die regio. Samen zoomden we in op vragen als: wat kunnen we voor elkaar betekenen? Wat doen jullie al, en waar is nog nood aan? Aan het einde werden de ideeën plenair gedeeld, wat voor veel inspiratie zorgde.”
Anne: “Het informatieve deel vond ik al interessant, maar het echte voordeel zat in het netwerken. Ik leerde er nieuwe gezichten kennen en kon eerste contacten leggen voor mogelijke verdere samenwerkingen. Dat was een enorme meerwaarde.”
****************************************************************************************************************
Meer over het NIEUWE ZEVENDE JAAR vind je op GO! pro - 7e jaren secundair onderwijs
***************************************************************************************************************