Korte beschrijving:
De werkgever moet een arbeidsreglement opstellen. Bij indiensttreding geeft hij iedere werknemer een afschrift van het definitieve arbeidsreglement.
De werkgever is hierbij verplicht om bepaalde zaken op te nemen in het arbeidsreglement in verband met welzijn op het werk:
Veiligheid en gezondheid op het werk |
|
Eerste hulpverlening |
|
Psychosociale risico's op het werk (incl. pesterijen, geweld en ongewenst seksueel gedrag op het werk) |
|
Alcohol- en druggebruik |
|
Inlichtingen |
|
Wetgeving:
- Wet van 8 april 1965 tot instelling van de Arbeidsreglementen bij de wet van 18 december 2002 ook van toepassing op alle werknemers in de publieke sector
- Richtlijn 91/533/EEG van de Raad van de Europese Unie van 14 oktober 1991, L 288 van 18 oktober 1991
- Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, BS 18 september 1996, zoals gewijzigd
- CAO 100 (nog niet van toepassing op openbare sector)
Periodiciteit:
Eenmalig en bij wijzigingen (neer te leggen bij de bevoegde arbeidsrechtbank)
Uitvoering:
Algemeen directeur
Nuttige link:
Aanpassingen aan modellen van arbeidsreglement worden voorlopig per mail verstuurd naar de personeelsverantwoordelijken van de scholengroep tot er afgeschermde pagina's beschikbaar zijn op GO! Pro.
Zie link