Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In een ‘vakgroep’ nemen collega’s de verantwoordelijkheid om samen het leerproces van elke leerling optimaal te ondersteunen. Vakgroepwerking is dus een belangrijke hefboom voor de onderwijskwaliteit van een school.
Het is dan ook belangrijk dat scholen inzetten op een goede vakgroepwerking. Deze opleiding is bedoeld om scholen hierbij te ondersteunen door vakgroepvoorzitters te professionaliseren.Er komt immers heel wat kijken bij het bewaken van de kwaliteit van de vakgroepwerking:
Hoe kan jij, vanuit jouw rol als vakgroepvoorzitter, de vakgroepwerking kwaliteitsvol versterken?
Hoe stimuleer je een onderzoekende houding in de vakgroep en het efficiënt omgaan met relevante data?
Hoe ga je om met de menselijke factoren die spelen als je gaat samenwerken?
In deze driedaagse opleiding ga je dieper in op deze drie vragen zodat je constructief en onderbouwd een sterke vakgroepwerking kan faciliteren. Een vakgroepwerking die ervoor zorgt dat alle leerlingen maximaal in groei worden gezet.
Praktisch
Doelstellingen
Dag 1 Effectieve vakgroepwerking als hefboom voor kwaliteitsvol onderwijs:
je kan het belang van vakgroepwerking binnen de school en op het leerproces van elke leerling toelichten;
je kan vanuit rollen mogelijke taken van een vakgroepvoorzitter toelichten;
je kan met inzichten en tips aan de slag om vakgroepvergaderingen efficiënter aan te pakken;
je kan de vakgroepwerking koppelen aan het R-OK;
je kan de vakgroepwerking inbedden in kwaliteitsvol onderwijs op school;
je kan duurzaam en cyclisch werken met behulp van een vakdossier.
Dag 2 Wijzere vakgroepwerking vanuit data:
je ontwikkelt een onderzoekende houding in de vakgroep;
je kan als vakgroepvoorzitter relevante data aanwenden om een analyse te maken;
je kan als vakgroepvoorzitter vanuit de data-analyse prioriteiten bepalen, een actieplan opstellen en dit pdca-gewijs opvolgen.
Dag 3 Constructieve samenwerking en feedbackcultuur:
je kan een constructieve samenwerking binnen mijn vakgroep bevorderen.
je kan een feedbackgerichte cultuur installeren binnen mijn vakgroep.
je kan een positieve werkcultuur creëren door teamleden te motiveren om samen te werken aan leerlinggerichte oplossingen, conflicten op een productieve manier te benaderen en een inclusieve, ondersteunende omgeving te stimuleren.
Extra informatie
Om de implementatie in de school maximale kansen te geven, is het aangeraden om in duo deze opleiding te volgen. Daarbij is het belangrijk dat elk de drie modules volgt en dat elk zich engageert om de vooropdrachten bij elke module ter harte te nemen.
Je hebt ook toegang nodig tot de datawijzer van de onderwijsinspectie.

