Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Als je chatbots zoals ChatGPT, Gemini of Mistral wil integreren in de onderwijspraktijk, dan denk je waarschijnlijk in de eerste plaats aan taalvakken gezien de achterliggende taalmodellen. Toch bieden deze chatbots ook mogelijkheden op het gebied van wiskunde en wetenschappen.
In dit webinar bekijken we een aantal voorbeelden uit lessen wetenschappen en wiskunde voor verschillende leeftijden, en onderzoeken we hoe de huidige generatie chatbots met deze leerstof omgaat. We gaan na hoe de leraar deze tools kan inzetten (om het eigen werk te verlichten of om het lesmateriaal voor de leerling te verbeteren) en hoe leerlingen kunnen aangemoedigd worden om via deze tools meer leerwinst te boeken. De sessie vertrekt vanuit het perspectief van de zoekende leraar: we weten niet wat het beste is, maar al zoekend en proberend kunnen we van elkaar leren.
Doelstellingen
Je kent voorbeelden van hoe je AI tools kan inzetten voor STEM
Je weet hoe je AI tools kan inzetten om je planlast te verminderen.
Je weet hoe AI tools doelgericht kunnen worden ingezet om de leerwinst en leermotivatie bij leerlingen te verhogen voor wiskunde en wetenschappen.
Lesgever
Cottenier Stefaan
Stefaan is een onderzoeker aan de Universiteit Gent, in het gebied van de computationele materiaalfysica ('hoe voorspel je vanuit de kwantumfysica de eigenschappen van een materiaal, ook/zelfs als dat materiaal nog nooit in een labo gemaakt is?'). Als lesgever raakte hij geïnteresseerd in toegepaste didactiek: wat werkt wel en wat werkt niet? En in de rol van technologie daarbij. Lang voor de covidperiode experimenteerde hij met flipped classrooms en online lessen. Nu geeft Stefaan digitaal les aan een wereldwijd publiek. En net als vele anderen is hij op zoek naar antwoorden op de nieuwe vraag: welke kansen biedt artificiële intelligentie om ons onderwijs — digitaal of in de klas — verder te verbeteren?