Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
De klassenraad is een krachtig instrument in het buitengewoon onderwijs. Het is de plek waar we samen nadenken over de beste aanpak voor elk kind.
Maar hoe maken we van de klassenraad écht een motor voor handelingsplanmatig werken? En hoe zorgen we dat het handelingsplan op zijn beurt de klassenraad voedt?
In deze professionele leergemeenschap (PLG) gaan we samen op zoek naar een overkoepelend model dat richting geeft aan ons denken en handelen.
We vertrekken vanuit theoretische kaders die helpen om het gedrag en de ontwikkeling van kinderen en jongeren met specifieke onderwijs- en zorgbehoeften beter te begrijpen.
Deze modellen bieden een wetenschappelijk onderbouwd raamwerk om opvoedings- en leerproblemen te analyseren én aan te pakken.
Vanuit deze kaders bouwen we aan een grondplan: een gedeelde visie die richting geeft aan het beleid van de school, de begeleiding van leerlingen, de samenwerking met ouders en de ondersteuning van collega’s.
De klassenraad is de centrale plek waar dit grondplan tot leven komt – in inhoud én in organisatie.
In deze PLG brengen we onderwijsprofessionals samen die willen leren, delen en bouwen aan sterke leerlingenbegeleiding. Door ervaringen uit te wisselen en samen te reflecteren, versterken we niet alleen onze eigen praktijk, maar ook die van onze schoolteams.
Doelstellingen
- Je verdiept je in theoretische modellen die helpen om leerlingen en hun context beter te begrijpen.
- Je versterkt de werking van de klassenraad door handelingsgericht werken centraal te zetten.
- Je bouwt mee aan een gedeeld grondplan dat gedragen wordt door het hele schoolteam.
Lesgevers
Vanderschot Beth
Beth Vanderschot is schoolontwikkelaar met specialiteit buitengewoon onderwijs.
Decuypere Jan
Jan Decuypere is pedagogisch begeleider buitengewoon onderwijs bij de PBD-GO!