Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Podcasts zijn helemaal niet nieuw, maar de laatste jaren winnen ze aan populariteit. Zo’n podcast is eigenlijk niet meer dan radio op maat die je online kan beluisteren waar en wanneer je maar wilt. Ook een heleboel jongeren luisteren naar verschillende soorten podcasts en waarom zou je een podcast dan niet introduceren in de klas? Je kan bijvoorbeeld een lesonderdeel als podcast aanbieden of je leerlingen een podcast laten maken in plaats van de klassieke presentatie voor de klas.
In deze workshop:
- zal je leren hoe je een podcast als leermiddel kan inzetten in de klas.
- krijg je een heleboel tips om zelf podcasts te maken.
- zal je beter begrijpen hoe een podcast wordt opgebouwd en wat de uitdagingen zijn tijdens de opnames met leerlingen.
Je leert hoe de opbouw van een podcast in elkaar zit en welke technische zaken daarbij komen kijken. Je krijgt inzicht in hoe het opnameproces verloopt en wat daarbij aandachtspunten zijn. We maken jou ook wegwijs in gratis software om podcasts te maken. Nadien ga je zelf aan de slag in een podcaststudio waar o.a. de podcasts Meesterlijk Zelfregulerend en Leerplanimplementatie Nederlands werden opgenomen door PBD-GO!. Je werkt in een groepje een podcastidee uit en maakt een eerste korte opname.
Praktisch
vrijdag 27 maart 2026, van 9u30 tot 16u00
Podcasts in de klas
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
Je begrijpt hoe een podcast in elkaar zit.
Je kan samen met je leerlingen een podcast maken.
Je zal een podcast op een makkelijke manier als leermiddel kunnen inzetten in jouw lessen.
Je zal weten welk materiaal je allemaal nodig hebt om een podcast op te nemen.
Je zal over de nodige kennis beschikken om zelf een kwalitatieve podcast te kunnen opnemen.
Lesgevers
Deckers Raf
Raf Deckers is pedagogisch begeleider secundair onderwijs bij de PBD- GO!
Heremans Jeroen
Jeroen Heremans staat sinds 2004 voor de klas. Hij is leraar in de tweede graad van het secundair onderwijs (D, D/A) en geeft Nederlands, Engels en (CLIL)-geschiedenis. Hij noemt zichzelf een onderwijsdurver en probeert graag dingen uit. Omdat veel collega’s hem bleven vragen waar die onuitputtelijke stroom van inspiratie vandaan kwam, begon hij te bloggen onder het pseudoniem Geek My Class. In 2020 waagde hij de sprong om als halftijds freelancer te beginnen op zoek naar projecten die zoeken naar een meerwaarde met een onderwijskundige insteek.
Jeroen deelt graag zijn kennis over gamification, podcasts en rollenspelen in de klas, het gebruik van improvisatie-technieken om aan klasmanagement te doen en nog veel meer. En hij verzamelt dobbelstenen, maar vindt dat zelf niet echt een probleem.