Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Als scholen of scholengroepen inzetten op interne professionalisering van hun schoolteams dan worden pedagogisch medewerkers daarbij vaak in een voor hen nieuwe rol ingezet.
Binnen deze opleiding worden aan die professionals, die (mede) verantwoordelijk zijn voor het professionalisering van directeurs en leraren, inzichten en tools aangeboden om die rol goed te kunnen opnemen.
Volgende vragen komen aan bod:
- Hoe geef je vorm en inhoud aan een professionaliseringstraject?
- Welke tools, kaders en vaardigheden helpen je om jouw taken en rollen binnen het luik professionalisering uit te voeren?
- Wat zijn de grote verschillen tussen professionaliseren (ondersteunen van opleiding en vorming) en begeleiden van verandertrajecten?
- Hoe kan je (boven)schools een professionele leergemeenschap (PLG) creëren?
- Hoe neem je een begeleidende rol op binnen een professionaliseringstraject of een PLG?
- Hoe zet je een doeltreffend professionaliseringsbeleid op dat inegraal en samenhangend is en welke rol kan jij hierbij opnemen?
Praktisch
vrijdag 16 januari 2026, van 9u30 tot 12u30
Kick-off
Online
maandag 02 februari 2026, van 9u30 tot 16u30
Module 1 - Over professionaliseren
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
vrijdag 27 maart 2026, van 9u30 tot 16u30
Module 2 - Begeleidingsvaardigheden en rollen bij professionaliseringstrajecten
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 23 april 2026, van 9u30 tot 16u30
Module 3 - Inzetten op PLG’s
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
vrijdag 29 mei 2026, van 9u30 tot 16u30
Module 4 - Ik, mijn job, mijn organisatie, mijn ambitie
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- De deelnemers maken kennis met de kwaliteitskaders m.b.t. professionaliseren en het opzetten van een PLG.
- De deelnemers maken kennis met de verschillende rollen die ze doelbewust in een begeleidingstraject met een focus op professionalisering kunnen inzetten.
- De deelnemers reflecteren over manieren om de motivatie en het engagement voor professionalisering te vergroten.
- De deelnemers kennen de factoren die de effectiviteit van professionalisering vergroten en gebruiken die factoren als leidraad bij het plannen, opzetten en evalueren van een professionaliseringstraject.
- De deelnemers passen de kennis, inzichten en vaardigheden toe op een concreet traject in hun scholengroep.
- De deelnemers zijn in staat een doeltreffend professionaliseringsbeleid op te zetten dat inegraal en samenhangend is.
Werkmethode
De opleiding bestaat uit een combinatie van input van expertise, een grondige verwerking van die input, intervisie en begeleiding door de pedagogisch begeleiders van PBD-GO!.
Doorheen de opleiding zal elke pedagogisch medewerker een eigen casus inbrengen. Daarbij zal in deze opleiding de focus vooral liggen op casussen omtrent ‘professionaliseringstrajecten’.
De opleiding wordt als volgt opgebouwd:
- kick-off: kennismaking, doelen en verwachtingen, wat is jouw verhaal, jouw casus?, ...
- module 1: over professionaliseren, relevante kaders, inzichten toepassen op eigen casus
- module 2: begeleidingsvaardigheden en rollen bij professionaliseringstrajecten
- module 3: inzetten op PLG's, samen leren als hefboom, theorie en praktijk worden gekoppeld, aan de slag vanuit de eigen casus
- module 4: ik, mijn job, mijn organisatien, mijn ambitie - toepassingen en ervaringen in de eigen organisatie
Lesgever
Verheyden Peter
Peter Verheyden is pedagogisch begeleider bij PBD-GO! met specialisatie secundair onderwijs. Hij begeleidt scholen en scholengemeenschappen in veranderprocessen en kwaliteitsontwikkeling.