Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In deze opleiding leren leraren hoe ze beter kunnen inspelen op de diverse noden van leerlingen in de B-stroom. Ze krijgen inzicht in de kenmerken en behoeften van hun leerlingen en ontdekken hoe motivatie werkt in een heterogene klas. Daarnaast maken ze kennis met de basisprincipes van motiverend lesgeven, effectieve didactiek en klasmanagement. De focus ligt op praktische technieken om complexe inhouden toegankelijk te maken en op manieren om zowel sterke als zwakke leerlingen tegelijk uit te dagen via zelfregulatie. Met concrete voorbeelden en toepasbare tips leren ze hoe ze een motiverende en ondersteunende leeromgeving kunnen creëren waarin elke leerling de kans krijgt om te groeien.
Praktisch
Werkmethode
De opleiding omvat drie fysieke opleidingsdagen waarin leraren actief aan de slag gaan.
Op dag 1 staan er actieve oefeningen op het programma over wie de doelgroep is in de B-stroom en wat hen kan (de)motiveren. De deelnemers leren praktische technieken om die motivatie te verhogen.
Dag 2 en 3 gaan de deelnemers aan de slag met een casus waarin ze geleerde technieken zullen toepassen en verder uitwerken.
Daarnaast zijn er twee online contactmomenten voorzien. Het eerste online moment fungeert als helpdesk, waar deelnemers na de eerste dag hun vragen over basisgeletterdheid en/of de Vlaamse toetsen kunnen stellen. Dit apart online moment zorgt ervoor dat die onderwerpen tijdens de fysieke sessies niet aan bod hoeven te komen.
Aan het einde van de opleiding vindt een online terugkommoment plaats, gericht op reflectie. Deelnemers krijgen hier de kans om te bespreken hoe ze de opgedane inzichten en praktische tools hebben toegepast, uitdagingen te delen en bijkomende tips of feedback te ontvangen.