Voorkeuren
Cookies
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren met Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) én zonder in jouw werk

Online vorming: Ondersteunend tekenen bij taal, emoties en communicatie


Taal is zoveel meer dan woorden alleen. Sommige leerlingen,  met of zonder taalontwikkelingsstoornis (TOS), hebben nood aan visuele ondersteuning om taal beter te begrijpen, zich uit te drukken en zich echt gehoord te voelen. Ondersteunend tekenen is een eenvoudige maar krachtige tool die daarbij helpt.

Met spontane, simpele tekeningen en symbolen geef je meteen visuele steun aan wat je zegt. Zo wordt taal concreter, begrijpelijker en betekenisvoller. Ondersteunend tekenen is oorspronkelijk ontwikkeld voor kinderen met TOS, maar blijkt evengoed van grote waarde voor alle leerlingen,  ook zij zonder taalstoornis,  in het onderwijs, de zorg en begeleiding.

Deze werkvorm is méér dan een taaltool. Ze versterkt de band tussen woorden en emoties, helpt verbanden leggen en ondersteunt het ontwikkelen van executieve functies zoals plannen, organiseren en overzicht bewaren. De aanpak werkt even goed in individuele begeleiding als in kleine groepjes of een hele klas.


Tijdens deze digitale training (2 sessies van 3 uur) maak je op een laagdrempelige manier kennis met ondersteunend tekenen. In de eerste sessie verken je hoe je deze methode meteen kunt toepassen in je werkcontext — bij taalontwikkeling, emotietaal of in communicatie met ouders. Of je nu leerkracht bent, logopedist, ondersteuner of opvoeder: je vertrekt vanuit jouw eigen praktijk en krijgt meteen houvast. Je hoeft helemaal geen tekentalent te zijn — integendeel: hoe eenvoudiger, hoe beter.


Je leert ook hoe de auditieve verwerking verloopt bij kinderen met TOS (en bij anderen), en hoe tekenen hierbij een krachtig hulpmiddel kan zijn. Stap voor stap ontdek je hoe je van concrete taal naar meer abstracte begrippen en emoties kunt groeien met visuele ondersteuning.


Aan het eind van de eerste sessie geef je je eigen noden en interesses aan. Op basis daarvan bepaalt de lesgever,  Pien van der Most, de accenten voor sessie twee.

Je kan daarbij denken aan:
  • het inzetten van tekeningen bij oudergesprekken
  • kracht- en aandachtspunten visueel maken
  • ondersteunen van executieve functies en omgaan met een ‘vol hoofd’
  • werken met emotietaal of communicatiemoeilijkheden in groep
De tweede sessie wordt dus afgestemd op de concrete vragen en ervaringen van de deelnemers, wat zorgt voor maximale relevantie en verdieping.


Extra ondersteuning tussen en na de sessies:
  • Je krijgt 6 maanden lang toegang tot een visuele bibliotheek met ondersteunende tekeningen.
  • Je kunt tussen de sessies feedback geven of vragen stellen die worden meegenomen in de tweede sessie.
  • Je krijgt toegang tot een besloten Facebookgroep, waar je deel uitmaakt van een actieve community en maandelijks extra live inspiratie krijgt van Pien. Zo blijft wat je leert ook écht leven in de praktijk.

Praktisch

1
woensdag 25 februari 2026, van 9u00 tot 12u15
Ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren met Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) én zonder in jouw werk

Webinar

2
woensdag 29 april 2026, van 9u00 tot 12u15
Ondersteunend tekenen bij kinderen en jongeren met Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) én zonder in jouw werk

Webinar

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: 280

Doelstellingen

  • Je leert hoe je ondersteunend tekenen inzet in je dagelijkse praktijk, zowel individueel als in groep, om taal, emoties en communicatie visueel te versterken — bij kinderen met én zonder TOS en kan er meteen mee aan de slag.
  • Je ontdekt hoe je met eenvoudige tekeningen taal begrijpelijker en betekenisvoller maakt, en hoe je daarmee inspeelt op auditieve verwerkingsproblemen, taalbegrip én de opbouw van emotietaal.
  • Je versterkt je inzicht in de bredere toepassingen van deze tool, zoals het ondersteunen van executieve functies (plannen, organiseren, overzicht houden) en het verhelderen van gesprekken met ouders of collega’s.
  • Je ervaart hoe deze visuele methodiek bijdraagt aan meer verbinding en betrokkenheid, waardoor kinderen en jongeren zich meer gehoord, gezien en begrepen voelen in communicatie en begeleiding, ongeacht taalniveau of diagnose

Extra informatie

Alle deelnemers krijgen de Zoomlink. En nemen plaats achter een eigen beeldscherm, in een eigen ruimte. De Zoomlink wordt een dag van te voren getest. 

Klaar te leggen naast je scherm:

  • blanco tekenblok (geen losse blaadjes)
  • een zwarte of blauwe pen
  • een groene, oranje en een rode stift.

Lesgever

Van der Most Pien

Pien is van origine logopedist. Zij heeft 14 jaar binnen het cluster 2 onderwijs gewerkt (te vergelijken met type 7), daarna 4 jaar als Ambulant begeleider (ondersteuner leerlingen, school en ouders) en sinds dec 2018 is zij voor zichzelf begonnen en heeft nu een prachtig bedrijf met 7 trainers in ondersteunend tekenen (bij TOS). In januari 2023 is haar vooral praktisch boek ‘ondersteunenend tekenen (bij TOS) ook uitgekomen. Pien heeft een wereldmissie: meer bekendheid geven aan TOS en zorgen dat leerlingen (kinderen/ jongeren met en zonder TOS) zich meer gehoord, gezien en begrepen voelen in onze snelle, talige samenleving.

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van wat het GO! zoal doet? Dat kan! Schrijf je in om de GO! nieuwsbrief te ontvangen.

Schrijf je in

Welkom op
Go Pro

of
Niet aanmelden

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in GO! gebruikersbeheer. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.