Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Infodag Preventie en Bescherming 2025 - GO! viert feest: 25 jaar GPD

Deze infodag Preventie en Bescherming is een initiatief van de Gemeenschappelijke preventiedienst van het GO! Dit jaar is een speciale editie want het GO! viert feest. De preventiedienst bestaat namelijk 25 jaar en dat moeten we vieren!

Dit jaarlijks treffen is een bijscholingsmoment en tevens een platform waar men informatie en praktijkervaring kan uitwisselen. Het is een ontmoetingsmoment voor de contactpersonen Preventie en Bescherming, vertrouwenspersonen, directeurs, HR- en CLB-medewerkers, TA(C)'ers, medewerkers infrastructuur. 

Je neemt deel aan het plenair gedeelte (volledige voormiddag) en één infosessies in de namiddag, vrij te kiezen uit zes diverse thema's. 
Dit jaar bieden we de infodag in Gent en Genk aan en dit op vrijdag 25/04/2025 en vrijdag 09/05/2025. 

Praktisch

1
vrijdag 09 mei 2025, van 9u00 tot 12u00
Ontvangst + plenaire sessie

Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving

2
vrijdag 09 mei 2025, van 12u00 tot 13u45
Lunch + netwerkmoment

Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving

3
vrijdag 09 mei 2025, van 14u00 tot 15u30
Infodag - keuze uit één van de aangeboden sessies

Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: 130 euro

Doelstellingen

  • bijscholing m.b.t. actuele preventiethema's
  • mogelijkheid tot netwerking
  • uitwisseling van info en praktijkervaring

Extra informatie

Datum en locatie:
 
- 25 april 2025: VAC-gebouw, Gent (op wandelafstand van het station Gent Sint-Pieters). 
- 9 mei 2025: Thor Central, Genk (ruime parking voorzien).


Het programma

A. Ontvangst + plenaire sessie

Vanaf 9u00-10u00: onthaal met koffie/thee

Van 10u00-12u00: plenair gedeelte

  • Een terugblik op 25 jaar Gemeenschappelijke preventiedienst GO!: door de heer Guy Linten, preventieadviseur-coördinator.
  • Bewoonbaarheid-Veiligheid-Hygiëne: vroeger, nu en de toekomst door mevrouw Katrien Bonneux, inspecteur-generaal Onderwijsinspectie. 
  • Juridische gevolgen na een ernstig arbeidsongeval: door mevrouw Sara Torrekens, advocaat-expert welzijn op het werk in het kader van juridische geschillen. 
  • Uitreiking Preventie-awards

B. Lunch

Van 12u00-13u45: middagpauze en lunch + netwerkmoment

C. Infosessies (één infosessie naar keuze)

Van 14u00-15u30 kies je uit één van de volgende sessies:

1. Van ARAB naar Codex

In deze sessie kom je te weten hoe de welzijnswetgeving tot stand komt en waarom het ARAB geleidelijk vervangen werd door de Codex over het welzijn op het werk. 

Lesgever: Valérie Vervliet, adviseur-generaal AD humanisering van de arbeid bij FOD WASO. 

2. Omgaan met traumatische gebeurtenissen

Staan wij voldoende stil bij de impact van traumatische gebeurtenissen op onderwijzend personeel? Of verliezen we hen uit het oog in de zorg voor leerlingen? 
In deze sessie nemen we je mee in de basisprincipes van trauma, hoe het onderwijspersoneel kan raken en welke ondersteuning geboden kan worden. Een sessie met handvaten om te zorgen voor zij die zorgen. 

Lesgever: Daisy Buttiens, experte in mentaal welzijn. 

3. Risicoanalyse ergonomie

De wetgeving rond ergonomie en preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA) is in beweging! Benieuwd wat het nieuwe Koninklijk besluit Ergonomie nu eigenlijk inhoudt en hoe dit jouw school/ scholengroep kan beïnvloeden? We duiken dieper in de nieuwe regelgeving, geven enkele praktische handvatten en bespreken de belangrijkste aandachtspunten. ontdek ook hoe je concreet aan de slag kunt gaan met ergonomische verbeteringen en verminder zo de risico's op MSA bij je medewerkers. 

Lesgever: Manja Borremans, ergonome bij Cohezio.


4. Preventie en AI
 

Wat als we data uit preventieprocessen dynamisch konden capteren en koppelen aan een neutrale blik van artificiële intelligentie? Ontdek inspirerende good practices in datacaptatie en AI-analyse, toegepast binnen de werking van de interne dienst van scholengroep 26. 

Lesgever: Gwen Carmans, beleidsmedewerker bij Scholengroep 26. 

5. Crisiscommunicatie

De media is vaak onbekend terrein. Eerst leer je hoe de media werkt: wie betrokken is en wat journalisten nodig hebben. Daarna ontdek je hoe je reageert op crisissituaties, een journalist te woord staat en de reputatie van je school beschermt.

Lesgever: Stijn Defoirdt, journalist VRT-nieuws. 

6. Omgaan met agressie

Tijdens deze sessie leer je op een interactieve manier omgaan met uitdagend gedrag en agressie. Je ontdekt hoe je jouw grenzen kunt bewaken en agressief gedrag professioneel kunt de-escaleren. 
Je leert op een respectvolle manier grenzen stellen, je ontdekt de kracht van goede communicatie in stressvolle situaties en krijg praktische tips die je direct kunt toepassen. 

Lesgever: Wilfried Vercammen, trainer Crime Control

BEREIKBAARHEID

ANNULATIEVOORWAARDEN

Tot 5 dagen voor het evenement is een annulatie gratis. Nadien wordt een catering- en administratiekost aangerekend van 70 euro. Een annulatie kan enkel via mail gemeld worden aan preventie@g-o.be . 

Wie niet annuleert voor de dag van het evenement wordt verondersteld deel te nemen en betaalt de volledige inschrijvingsprijs van 130 euro. 

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Volg deze opleiding ook op een ander tijdstip

Infodag Preventie en Bescherming 2025 - GO! viert feest: 25 jaar GPD

vrijdag 25 april 2025, van 9u00 tot 15u30
€ 130 euro
Meer informatie

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.