Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Deze infodag Preventie en Bescherming is een initiatief van de Gemeenschappelijke preventiedienst van het GO! Dit jaar is een speciale editie want het GO! viert feest. De preventiedienst bestaat namelijk 25 jaar en dat moeten we vieren!
Dit jaarlijks treffen is een bijscholingsmoment en tevens een platform waar men informatie en praktijkervaring kan uitwisselen. Het is een ontmoetingsmoment voor de contactpersonen Preventie en Bescherming, vertrouwenspersonen, directeurs, HR- en CLB-medewerkers, TA(C)'ers, medewerkers infrastructuur.
Je neemt deel aan het plenair gedeelte (volledige voormiddag) en één infosessies in de namiddag, vrij te kiezen uit zes diverse thema's.
Dit jaar bieden we de infodag in Gent en Genk aan en dit op vrijdag 25/04/2025 en vrijdag 09/05/2025.
Praktisch
vrijdag 09 mei 2025, van 9u00 tot 12u00
Ontvangst + plenaire sessie
Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving
vrijdag 09 mei 2025, van 12u00 tot 13u45
Lunch + netwerkmoment
Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving
vrijdag 09 mei 2025, van 14u00 tot 15u30
Infodag - keuze uit één van de aangeboden sessies
Thor Central
André Dumontlaan 67, 3600 Genk
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- bijscholing m.b.t. actuele preventiethema's
- mogelijkheid tot netwerking
- uitwisseling van info en praktijkervaring
Extra informatie
Datum en locatie:
- 25 april 2025: VAC-gebouw, Gent (op wandelafstand van het station Gent Sint-Pieters).
- 9 mei 2025: Thor Central, Genk (ruime parking voorzien).
Het programma
A. Ontvangst + plenaire sessie
Vanaf 9u00-10u00: onthaal met koffie/thee
Van 10u00-12u00: plenair gedeelte
- Een terugblik op 25 jaar Gemeenschappelijke preventiedienst GO!: door de heer Guy Linten, preventieadviseur-coördinator.
- Bewoonbaarheid-Veiligheid-Hygiëne: vroeger, nu en de toekomst door mevrouw Katrien Bonneux, inspecteur-generaal Onderwijsinspectie.
- Juridische gevolgen na een ernstig arbeidsongeval: door mevrouw Sara Torrekens, advocaat-expert welzijn op het werk in het kader van juridische geschillen.
- Uitreiking Preventie-awards
B. Lunch
Van 12u00-13u45: middagpauze en lunch + netwerkmoment
C. Infosessies (één infosessie naar keuze)
Van 14u00-15u30 kies je uit één van de volgende sessies:
1. Van ARAB naar Codex
In deze sessie kom je te weten hoe de welzijnswetgeving tot stand komt en waarom het ARAB geleidelijk vervangen werd door de Codex over het welzijn op het werk.
Lesgever: Valérie Vervliet, adviseur-generaal AD humanisering van de arbeid bij FOD WASO.
2. Omgaan met traumatische gebeurtenissen
Staan wij voldoende stil bij de impact van traumatische gebeurtenissen op onderwijzend personeel? Of verliezen we hen uit het oog in de zorg voor leerlingen?
In deze sessie nemen we je mee in de basisprincipes van trauma, hoe het onderwijspersoneel kan raken en welke ondersteuning geboden kan worden. Een sessie met handvaten om te zorgen voor zij die zorgen.
Lesgever: Daisy Buttiens, experte in mentaal welzijn.
3. Risicoanalyse ergonomie
De wetgeving rond ergonomie en preventie van musculoskeletale aandoeningen (MSA) is in beweging! Benieuwd wat het nieuwe Koninklijk besluit Ergonomie nu eigenlijk inhoudt en hoe dit jouw school/ scholengroep kan beïnvloeden? We duiken dieper in de nieuwe regelgeving, geven enkele praktische handvatten en bespreken de belangrijkste aandachtspunten. ontdek ook hoe je concreet aan de slag kunt gaan met ergonomische verbeteringen en verminder zo de risico's op MSA bij je medewerkers.
Lesgever: Manja Borremans, ergonome bij Cohezio.
4. Preventie en AI
Wat als we data uit preventieprocessen dynamisch konden capteren en koppelen aan een neutrale blik van artificiële intelligentie? Ontdek inspirerende good practices in datacaptatie en AI-analyse, toegepast binnen de werking van de interne dienst van scholengroep 26.
Lesgever: Gwen Carmans, beleidsmedewerker bij Scholengroep 26.
5. Crisiscommunicatie
De media is vaak onbekend terrein. Eerst leer je hoe de media werkt: wie betrokken is en wat journalisten nodig hebben. Daarna ontdek je hoe je reageert op crisissituaties, een journalist te woord staat en de reputatie van je school beschermt.
Lesgever: Stijn Defoirdt, journalist VRT-nieuws.
6. Omgaan met agressie
Tijdens deze sessie leer je op een interactieve manier omgaan met uitdagend gedrag en agressie. Je ontdekt hoe je jouw grenzen kunt bewaken en agressief gedrag professioneel kunt de-escaleren.
Je leert op een respectvolle manier grenzen stellen, je ontdekt de kracht van goede communicatie in stressvolle situaties en krijg praktische tips die je direct kunt toepassen.
Lesgever: Wilfried Vercammen, trainer Crime Control
BEREIKBAARHEID
ANNULATIEVOORWAARDEN
Tot 5 dagen voor het evenement is een annulatie gratis. Nadien wordt een catering- en administratiekost aangerekend van 70 euro. Een annulatie kan enkel via mail gemeld worden aan preventie@g-o.be .
Wie niet annuleert voor de dag van het evenement wordt verondersteld deel te nemen en betaalt de volledige inschrijvingsprijs van 130 euro.