Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Mediatisering en digitalisering van de politiek

In welke mate is de Vlaamse politiek gemediatiseerd?
Welke effecten hebben de media op de politiek?
In welke mate passen politici hun werk / partijprogramma's aan, aan de media?
Hoe gebruiken politici nieuwe online tools om de burger te bereiken?
Welke gevolgen heeft dit alles voor de relatie politiek-media-publiek in een democratische samenleving?

Deze vorming gaat over de relatie tussen (nieuwe) media en politiek. De centrale stelling is dat de politiek in sterke mate is gemediatiseerd en dat dit belangrijke gevolgen heeft voor de manier waarop politiek vandaag wordt bedreven. Tegelijk ga ik tegen het beeld van de “almachtige media”. Mediatisering betekent in de eerste plaats dat de politiek zich structureel heeft aangepast aan de media en haar logica. De mediatisering van de politiek wordt opgevat als een vier fasen model:

  1. In een eerste fase zijn de media de belangrijkste bron van informatie geworden voor burgers om zich te informeren over politiek;
  2. in een tweede fase zijn de media onafhankelijk geworden van de politiek;
  3. in een derde fase bepalen de media autonoom hoe ze hun berichtgeving over politiek invullen;
  4. in een vierde fase passen politieke actoren en instituties hun politiek gedrag aan de media en haar logica aan. Deze laatste en meest cruciale fase impliceert dus ook een invloed op het werk van politici en het beleid dat ze voeren.

Voor elke fase zal op basis van onderzoek en actuele voorbeelden worden aangetoond in welke mate de Vlaamse politiek gemediatiseerd is.

Tot slot gaan we ook in op de nieuwere trend van digitalisering. Hoe gebruiken politici de nieuwe online tools om de burger te bereiken? En welke gevolgen heeft dat voor de relatie tussen politiek, media en publiek?

Praktisch

1
woensdag 12 maart 2025, van 9u30 tot 11u00
Mediatisering en digitalisering van de politiek

Webinar

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €35

Doelstellingen

  • Inzicht geven in concepten als mediatisering en digitalisering 

  • Onderzoeksbevindingen toelichten over de relatie tussen (nieuwe) media en politiek 

  • Voorbeelden geven uit Vlaanderen en andere landen om deze problematiek concreet en toegankelijk te maken 

Lesgever

Van Aelst Peter

Peter Van Aelst is professor Politieke Communicatie aan de Universiteit Antwerpen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek (M²P). Zijn werk combineert inzichten uit de politieke wetenschappen en de communicatiewetenschap, om te begrijpen hoe politici, journalisten en het publiek elkaar beïnvloeden. Aanvankelijk richtte Van Aelst zich op traditionele nieuwsmedia, maar de laatste jaren integreerde hij digitale en sociale media in zijn onderzoeksagenda. Zijn huidige werk gaat vooral over online-desinformatie in een mondiaal perspectief en manieren om daartegen in te gaan.

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.