Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Welke effecten hebben de media op de politiek?
Deze vorming gaat over de relatie tussen (nieuwe) media en politiek. De centrale stelling is dat de politiek in sterke mate is gemediatiseerd en dat dit belangrijke gevolgen heeft voor de manier waarop politiek vandaag wordt bedreven. Tegelijk ga ik tegen het beeld van de “almachtige media”. Mediatisering betekent in de eerste plaats dat de politiek zich structureel heeft aangepast aan de media en haar logica. De mediatisering van de politiek wordt opgevat als een vier fasen model:
- In een eerste fase zijn de media de belangrijkste bron van informatie geworden voor burgers om zich te informeren over politiek;
- in een tweede fase zijn de media onafhankelijk geworden van de politiek;
- in een derde fase bepalen de media autonoom hoe ze hun berichtgeving over politiek invullen;
- in een vierde fase passen politieke actoren en instituties hun politiek gedrag aan de media en haar logica aan. Deze laatste en meest cruciale fase impliceert dus ook een invloed op het werk van politici en het beleid dat ze voeren.
Voor elke fase zal op basis van onderzoek en actuele voorbeelden worden aangetoond in welke mate de Vlaamse politiek gemediatiseerd is.
Tot slot gaan we ook in op de nieuwere trend van digitalisering. Hoe gebruiken politici de nieuwe online tools om de burger te bereiken? En welke gevolgen heeft dat voor de relatie tussen politiek, media en publiek?
Doelstellingen
Inzicht geven in concepten als mediatisering en digitalisering
Onderzoeksbevindingen toelichten over de relatie tussen (nieuwe) media en politiek
Voorbeelden geven uit Vlaanderen en andere landen om deze problematiek concreet en toegankelijk te maken
Lesgever
Van Aelst Peter
Peter Van Aelst is professor Politieke Communicatie aan de Universiteit Antwerpen en lid van de onderzoeksgroep ‘Media, Middenveld en Politiek (M²P). Zijn werk combineert inzichten uit de politieke wetenschappen en de communicatiewetenschap, om te begrijpen hoe politici, journalisten en het publiek elkaar beïnvloeden. Aanvankelijk richtte Van Aelst zich op traditionele nieuwsmedia, maar de laatste jaren integreerde hij digitale en sociale media in zijn onderzoeksagenda. Zijn huidige werk gaat vooral over online-desinformatie in een mondiaal perspectief en manieren om daartegen in te gaan.