Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
“Hoe praat je in de klas over moeilijke maatschappelijke thema’s en wat brengt dit leerlingen?”
Onze samenleving polariseert steeds meer, en dat merken we soms in de klas. Als leraar wil je moeilijke maatschappelijke thema’s niet uit de weg gaan, maar het bespreken ervan roept ook vragen, onzekerheden en ongemak op. Kan het zijn dat je leerlingen door bepaalde informatie kwetst? Hoe vermijd je dit? Ervaren alle leerlingen dergelijke leerstof op dezelfde manier? En hoe bied je ruimte voor verschillende perspectieven zonder het klasklimaat onrustig te maken?
Uit onderzoek weten we dat het loont om moeilijk ervaren onderwerpen, zoals discriminatie en structurele ongelijkheden, in de klas te brengen. In deze nascholing versterken wij elkaar in het leren hoe je dergelijke lesinhoud op een rijke en leerzame manier bespreekt met leerlingen. Als leraar heb jij de kans om alle leerlingen handvatten mee te geven die hun wereldbeeld verrijken en hen maatschappelijk sterker maken. Dit kadert binnen goed onderwijs verstrekken aan een diverse leerlingengroep.
Tijdens deze interactieve namiddag vertrekken we vanuit recente onderzoeksresultaten over hoe leerlingen deze gevoelige onderwerpen ervaren. Bijvoorbeeld: hoe voelt het om te leren over de prestatiekloof in onderwijs tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond wanneer je zelf een migratieachtergrond hebt? Welke inzichten kunnen we hieruit meenemen naar onze eigen lessen? Hoe versterk jij leerlingen in hun reactie op complexe onderwerpen buiten de klas? Wat kan het bespreken van ongelijkheid hen op school en daarbuiten opleveren? En hoe zorg jij ervoor dat jouw aanpak een veilige basis biedt voor alle leerlingen? In deze nascholing krijg je tools in handen om met zulke vragen aan de slag te gaan.
Ten slotte, reflecteren we ook op de eigen positie en gevoelens in dit soort gesprekken, zodat je met meer vertrouwen en vaardigheden aan de slag kunt.
Schrijf je in voor de nascholing en versterk je rol als leraar, zorgverstrekker of beleidsprofessional door meer inzicht in de waarde van de bespreking van moeilijke maatschappelijke thema’s, zoals structurele ongelijkheden.
Praktisch
maandag 10 maart 2025, van 13u00 tot 16u00
Leren over structurele ongelijkheden loont
Marie-Elisabeth Belpairegebouw
Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Inzicht ontwikkelen in het belang van bespreking van moeilijke maatschappelijke thema’s in de klas: Je leert reflecteren op de rol van moeilijke thema’s, zoals structurele ongelijkheden, in het onderwijs, en begrijpt hun waarde vanuit recente wetenschappelijke inzichten.
- Zelfvertrouwen vergroten bij het bespreken van gevoelige onderwerpen: Deze nascholing helpt je om je zekerder te voelen bij het behandelen van uitdagende thema’s in de klas, zodat je dit met vertrouwen en zorg kunt doen.
- Effectieve werkvormen inzetten voor ‘diep leren’ over maatschappelijke ongelijkheden: Je krijgt praktische werkvormen aangereikt die leerlingen helpen om structurele ongelijkheden echt te doorgronden, zodat ze niet alleen kennis opdoen, maar ook diepgaand begrip ontwikkelen. Verder inspireren we elkaar voor de verdere ontwikkeling van lesmateriaal.
Extra informatie
Neem je deel aan de nascholing? Reflecteer dan thuis op de volgende startvragen door bondig je gedachten te noteren.
- Kwam ik in mijn onderwijspraktijk al in contact met moeilijke maatschappelijke thema’s in de klas?
- Over welk(e) thema(‘s) ging dit?
- Hoe reageerden de leerlingen hierop?
- Hoe voelde ik mij als onderwijsprofessional bij de bespreking van deze thema’s?
- Besprak ik mijn ervaring met collega’s, vrienden of familie?
- Hoe pakte ik deze bespreking didactisch aan?
Lesgever
Van de Peer Dr. Aurélie
Dr. Aurélie Van de Peer is als sociologe en filosofe verbonden aan het Centrum voor Sociologisch Onderzoek van KU Leuven. Voor haar terugkeer naar de universiteit, was ze vele jaren leraar gedragswetenschappen.
Haar hart ligt nog steeds in de klas. Dit vertaalt zich in onderzoek op het snijpunt van structurele ongelijkheden en (duurzaamheids)educatie. Aan KU Leuven doceert zij de vakken Hedendaagse Sociologische Stromingen en Fashion Sociology.