Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Basisvorming Veiligheid Niveau 3

Deze zevendaagse basiscursus (14 modules) preventie en bescherming geeft een overzicht van alle kennis die nodig is om de functie van contactpersoon preventie en bescherming te vervullen. 

Dit is de vereiste opleiding

  • voor het uitoefenen van de functie 'contactpersoon preventie en bescherming op het werk' 
  • voor het behalen van de akte van TA en TAC. 

Locatie en prijs:

Praktisch

1
maandag 10 februari 2025, van 9u00 tot 12u00
Interne dienst preventie en bescherming op het werk
2
maandag 10 februari 2025, van 13u00 tot 16u00
Elektronisch Preventie Opvolgsysteem (EPOS)
3
dinsdag 18 februari 2025, van 9u00 tot 12u00
Externe dienst preventie en bescherming op het werk (EDPBW)
4
dinsdag 18 februari 2025, van 13u00 tot 16u00
Risico: Elektriciteit
5
donderdag 27 februari 2025, van 9u00 tot 12u00
Risico: Werkplaatsen
6
donderdag 27 februari 2025, van 13u00 tot 16u00
Risico: Asbest en toelichting organisatie Prebes - GO!
7
donderdag 13 maart 2025, van 9u00 tot 12u00
Risico: Gevaarlijke producten + Stagiairs (intern en extern)
8
donderdag 13 maart 2025, van 13u00 tot 16u00
Risicovolle activiteiten + Risico: Werken met derden en tijdelijke en mobiele bouwplaatsen + Risico: Extramuros-, intramuros- en naschoolse activiteiten
9
vrijdag 21 maart 2025, van 9u00 tot 12u00
Dynamisch risicobeheersingssysteem en algemeen preventiebeleid + Aankoopbeleid
10
vrijdag 21 maart 2025, van 13u00 tot 16u00
Ongevallen + Risico: Speelterrein en speeltoestellen
11
vrijdag 28 maart 2025, van 9u00 tot 12u00
Ergonomie + Tillen van lasten
12
vrijdag 28 maart 2025, van 13u00 tot 16u00
Risico: Brand
13
maandag 28 april 2025, van 9u00 tot 12u00
Schoolverzekering en aansprakelijkheid
14
maandag 28 april 2025, van 13u00 tot 15u45
Psychosociale risico's + Onthaalbeleid
15
maandag 28 april 2025, van 16u00 tot 17u00
Netwerkdrink + uitreiking attest
Schrijf je individueel in
Individuele prijs: 450

Doelstellingen

  • Je kent de basisbegrippen uit de welzijnswet en de welzijnsdomeinen. 
  • Je kent de organisatie van de Gemeenschappelijke preventiedienst met alle actoren en meer specifiek de rol van de contactpersoon hierin. 
  • Je kunt het preventieregister en de bijbehorende procedures gebruiken in je school.
  • Je kunt een risico-inventaris en een risico-evaluatie op basisniveau uitvoeren en communiceren.
  • Je kunt gevaren en risico’s detecteren en communiceren aan de directie en de preventieadviseur.

Extra informatie

Wat zit er in de deelnameprijs van 450 euro?

- De opleiding bevat het boek ‘Naar een veilige school’, ter waarde van 55 euro. Dit boek ontvang je tijdens de eerste lesdag. In "Naar een veilige school" brengen we veiligheids- en preventiethema’s en actuele versies van de regelgeving onder de aandacht.

- Je ontvangt een gratis lidmaatschap van één jaar bij Prebes, de beroepsvereniging voor al wie bezig is met Preventie, Welzijn, Gezondheid en Milieu. Wil je alvast meer te weten komen over deze organisatie, bekijk dan deze korte introductie: https://www.youtube.com/watch?v=WDse1H0U53M

- Lesmateriaal verpakt in een leuke goodiebag. 

Praktische en organisatorische informatie

- De 7-daagse individuele opleiding vindt plaats in het grote auditorium van het Herman Teirlinck gebouw op de site van Turn & Taxis (Havenlaan 2 - 1000 Brussel). 

- Aanvang les VM: 9u, middaglunch: 12u, aanvang les NM: 13u, einde lesdag: 16u

Er worden geen verplichte opdrachten gegeven en ook een eindwerk is niet gewenst. Een (actieve) deelname aan de volledige les is wel verreist om het attest te behalen.

- Wij werken met een annulatiebeleid: je kan kosteloos een week voor de opleiding start, jouw inschrijving annuleren. Daarna rekenen wij het volledige opleidingsgeld aan. Je kan wegens ziekte bijvoorbeeld wel een andere collega in jouw plaats laten deelnemen. Dit kan enkel voor het volledige opleidingstraject.  

- We beperken het aantal inschrijvingen tot 150 personen. 

- Een warme maaltijd is elke lesdag in het restaurant van de Vlaamse Overheid inbegrepen in de inschrijvingsprijs.

- We organiseren in '24-'25 slechts één opleiding. Mis je dus één of meerdere modules, dan kan je pas een attest krijgen ten vroegste in schooljaar '25-'26. 

- In het kader van papierloos werken binnen het GO! vragen we om zo weinig mogelijk te printen. Alle gebruikte presentaties zijn online te raadplegen via het portaal van de GPD. 

- De attestering gebeurt tijdens een netwerkdrink / receptie die op de laatste lesdag doorgaat aansluitend na de laatste module. Hou dit moment dus zeker vrij in jouw agenda. Je ontvangt een attest als alle 14 modules (7 lesdagen) volledig gevolgd werden. 

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.