Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In deze tweedaagse bekijken we allereerst de meest voorkomende oorzaken van probleemgedrag bij kinderen met autisme. Deze zijn vaak te vinden in een te moeilijke communicatie, sensorische over- of ondergevoeligheden en sociale uitdagingen. We overlopen hierbij een aantal belangrijke principes om gedrag beter te begrijpen en ook om meteen preventief te kunnen handelen. Je leert een aantal strategieën om sneller tot een juiste hypothese te komen rond de oorzaak van specifiek probleemgedrag.
Uiteraard staan we ook stil bij een aantal strategieën om het probleemgedrag aan te pakken. We kijken daarbij zowel naar aanpassingen in de omgeving als naar leerdoelen voor de leerling zelf.
Hoe goed we ook preventief porberen te werken, daarmee kunnen we nog niet alle moeilijke gedrag voorkomen. We focussen daarom ook op dat moment dat een leerling door het lint gaat en heftig probleemgedrag vertoont. Wat kan je op zo’n moment doen? En wat doe je beter niet om het niet nog erger te maken? We kijken hierbij naar co-regulatie en zelfregulatie, het ontmijnen van een situatie, afzondering of niet, hoe omgaan met de omgeving, hoe coherent en efficiënt te blijven binnen een team, straffen of gevolgen geven?
Praktisch
donderdag 16 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Lesdag 1 - Moeilijk gedrag begrijpen, aanpakken en voorkomen bij leerlingen met autisme
Marie-Elisabeth Belpairegebouw
Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
maandag 17 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Lesdag 2 - Moeilijk gedrag begrijpen, aanpakken en voorkomen bij leerlingen met autisme
Marie-Elisabeth Belpairegebouw
Simon Bolivarlaan 17, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je bent vaardiger in het kijken naar oorzaken van moeilijk gedrag
- Je leert strategieën aan om probleemgedrag aan te pakken en te voorkomen in de toekomst
- Je ontwikkelt vaardigheden in het omgaan op het moment zelf met heftig probleemgedrag
Lesgever
Degrieck Steven
Steven Degrieck is als orthopedagoog ooit begonnen in het onderwijs voor kinderen met autisme. Om van daaruit door te groeien naar het geven van opleidingen rond autisme. Dit doet hij ondertussen al bijna 30 jaar, in binnen- en buitenland. Ooit in het kader van Autisme Centraal, momenteel in het kader van Huis Helder. Hij heeft ook zes boeken rond autisme op zijn naam staan. Als opleider vindt hij het belangrijk om concrete en bruikbare inhoud te brengen