Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Gebrek aan soepelheid en rigide denken en handelen staan bij de kenmerken van autisme. Maar bij sommige kleuters is dit zo sterk dat het deelnemen aan het klasgebeuren en hun leerkansen daardoor in gedrang komen.
We staan stil bij waar dit zelfbepalende en rigide gedrag vandaan komt. We maken daarvoor een uitstapje naar het autistische denken en houden daarbij ook rekening met de ernstige verstandelijke beperking.
Van daar uit bekijken we welke strategieën we kunnen toepassen om toe te werken naar meer volgzaamheid en zelfstandigheid. We vertrekken daarbij vanuit de begripsniveaus. We focussen op de laagste begripsniveaus (sensatie- en presentatieniveau) en bekijken voor elk niveau wat de beperkingen zijn in communicatie, maar ook de mogelijkheden. Om zo tot een aangepast individueel communicatiesysteem te komen.
Dat zal de basis vormen om te werken aan een aantal leerdoelen die toewerken naar meer flexibiliteit en zelfstandigheid in activiteiten en overgangen. We bekijken hoe je activiteiten kunt aanpassen dat ze zo helder mogelijk zijn. We leren over ‘gesloten taken’ en ééndoostaken en hoe je die functioneel kan inzetten.
Praktisch
maandag 03 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Lesdag 1 - Zelfbepalend en rigide gedrag bij kleuters met ASS en een verstandelijke beperking aanpakken
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 27 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Lesdag 2 - Zelfbepalend en rigide gedrag bij kleuters met ASS en een verstandelijke beperking aanpakken
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je verwerft een grondige kennis en inzicht in de begripsniveaus
- Je leert strategieën om communicatie aan te passen aan kleuters met ASS en een ernstig tot diep verstandelijke beperking
- Je leert vaardigheden om zelf eenvoudige, heldere activiteiten te ontwikkelen voor deze doelgroep
Lesgever
Degrieck Steven
Steven Degrieck is als orthopedagoog ooit begonnen in het onderwijs voor kinderen met autisme. Om van daaruit door te groeien naar het geven van opleidingen rond autisme. Dit doet hij ondertussen al bijna 30 jaar, in binnen- en buitenland. Ooit in het kader van Autisme Centraal, momenteel in het kader van Huis Helder. Hij heeft ook zes boeken rond autisme op zijn naam staan. Als opleider vindt hij het belangrijk om concrete en bruikbare inhoud te brengen