Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een PLG (Professionele leergemeenschap) is een vorm van collegiaal leren waar gewerkt wordt in een vaste groep, tijdens meerdere bijeenkomsten, rond een gezamenlijk thema. Welk deze thema’s zijn, wat de inbreng van de deelnemers is, ... wordt bij aanvang van de PLG met de vaste deelnemers besproken. Op basis van de agenda is er ook de mogelijkheid om extra mensen uit je centrum mee uit te nodigen.
In deze professionele leergemeenschap 'Onderwijskundig beleid in het volwassenenonderwijs' worden doelbewust kennis en ervaringen uitgewisseld over een bepaald kennisgebied.
Deze groep geeft de mogelijkheid om kennis te delen en te leren van elkaar. Zo krijg je dankzij de andere deelnemers een ruime blik, een 'helikopterzicht'. Participeren in een professionele leergemeenschap kan een nieuwe dynamiek teweegbrengen: het bevordert expertise uitwisseling en innovatief denken.
De collega’s van de begeleidingsdienst treden op als procesbegeleider en staan in voor het goede verloop van het overleg. Zij leveren, in samenspraak met de deelnemersgroep, te bespreken thema’s en vullen aan met bijkomende (beleidsmatige) info.
Een professionele leergemeenschap binnen het volwassenenonderwijs komt doorgaans drie tot vier keer per schooljaar samen. Het aanbod van deze ontmoetingsmomenten wordt gezamenlijk met de deelnemers bepaald.
Afhankelijk van het thema kan aan deelnemers worden gevraagd om aspecten van de eigen werking voor te stellen of worden (in overleg met de deelnemers) externe sprekers uitgenodigd.
Mogelijke thema’s zijn bv. onderwijskundig beleid in het R-OK, wat verwacht de overheid, aan te pakken obstakels na de fusies, klasmanagement, organiseren van inclusief volwassenenonderwijs, datagedreven leiderschap, zelfregulerend leren,...
Praktisch
donderdag 06 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
PLG VWO Onderwijskundig beleid
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
De deelnemers komen tot inhoudelijke uitdieping van gezamenlijk bepaalde thema’s.
De deelnemers ontwikkelen nieuwe inzichten door uitwisseling van ervaringen, reflectie en samenwerking.
De deelnemers bouwen aan een professioneel netwerk onder vakcollega’s.
De deelnemers versterken hun vakgroepwerking door de inzichten mee te nemen naar het eigen centrum.
Lesgever
Vandenberk Davy
Davy Vandenberk werkt sinds 2016 bij PBD-GO! als pedagogisch begeleider volwassenenonderwijs.
Hij startte zijn carrière in het volwassenenonderwijs als leraar informatica en werd nadien adjunct-directeur in een CVO.
Als pedagogisch begeleider is hij naast schoolontwikkelaar ook vakinhoudelijk betrokken bij de opleidingen uit de zachte en harde technieken. Daarnaast is hij in het team volwassenenonderwijs betrokken bij een aantal overkoepelende thema’s als evaluatie, AAV, onderwijs aan gedetineerden,... Vanaf september 2023 is hij ook aan de slag als schoolontwikkelaar voor het deeltijds kunstonderwijs