Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een PLG (Professionele leergemeenschap) is een vorm van collegiaal leren waar gewerkt wordt in een vaste groep, tijdens meerdere bijeenkomsten, rond een gezamenlijk thema. Welk deze thema’s zijn, wat de inbreng van de deelnemers is, ... wordt bij aanvang van de PLG met de vaste deelnemers besproken.
In deze professionele leergemeenschap 'vervolgschoolcoaches OKAN' worden doelbewust kennis en ervaringen uitgewisseld over een bepaald kennisgebied.
Deze groep geeft de mogelijkheid om kennis te delen en te leren van elkaar. Zo krijg je dankzij de andere deelnemers een ruime blik, een 'helikopterzicht'. Participeren in een professionele leergemeenschap kan een nieuwe dynamiek teweegbrengen: het bevordert expertise uitwisseling en innovatief denken.
De collega’s van de begeleidingsdienst treden op als procesbegeleider en staan in voor het goede verloop van het overleg. Zij leveren, in samenspraak met de deelnemersgroep, te bespreken thema’s en vullen aan met bijkomende (beleidsmatige) info.
Tijdens deze PLG brengen we GO! Vervolgschoolcoaches OKAN samen. We focussen op de uiteenlopende taken die vervolgschoolcoaches (kunnen) opnemen binnen drie grote luiken:
- Het oriënteringstraject van OKAN-leerlingen, gericht op doorstroom naar het reguliere onderwijs
- Opvolging en ondersteuning van de ex-OKAN-leerlingen na doorstroom in de vervolgschool.
- Ondersteuning van (en ‘expertiseoverdracht naar’) schoolteams in de vervolgscholen: hoe omgaan met ex-OKAN leerlingen?
Doel van die PLG is om expertise, good practices en materiaal uit te wisselen en te reflecteren over casussen uit de eigen praktijk. Afhankelijk van het thema kan aan deelnemers worden gevraagd om aspecten van de eigen werking voor te stellen.
In de loop van de PLG zullen bovendien twee of drie online thematische helpdesksessies aangeboden worden. Met die aangereikte inhouden gaan we binnen de PLG verder aan de slag. Voor de continuïteit is het noodzakelijk om aan alle bijeenkomsten deel te nemen.
De volgende helpdesksessies zijn reeds gepland:
- Vrijdag 22 november 2024: flexibele leertrajecten (9u30-10u30)
- Dinsdag 25 maart 2025: GO! continuüm naar inclusie (12u30-13u30)
Praktisch
vrijdag 04 oktober 2024, van 13u30 tot 16u30
Professionele leergemeenschap vervolgschoolcoaches OKAN
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
dinsdag 18 februari 2025, van 9u30 tot 12u30
Professionele leergemeenschap vervolgschoolcoaches OKAN
Webinar
donderdag 15 mei 2025, van 9u30 tot 16u00
Professionele leergemeenschap vervolgschoolcoaches OKAN
MS 3 HOFSTEDEN
HUGO VERRIESTLAAN 155, 8500 KORTRIJK
Wegbeschrijving
Registratie is reeds gesloten
Doelstellingen
- De deelnemers komen tot inhoudelijke uitdieping van gezamenlijk bepaalde thema’s.
- De deelnemers ontwikkelen nieuwe inzichten door uitwisseling van ervaringen, reflectie en samenwerking.
- De deelnemers bouwen aan een professioneel netwerk onder collega’s.
- De deelnemers versterken hun eigen werking door de inzichten mee te nemen naar het eigen centrum.
Extra informatie
Deelname is gratis maar vooraf inschrijven is verplicht.
Maximaal 1 (vaste) deelnemer per school, die aan de drie bijeenkomsten + de online helpdesksessies deelneemt.
De inschrijvingen voor deze vorming sluiten 3 dagen voor de start van de opleiding. Dit is op 30/09/2024.
Lesgevers
Bossaert Sarah
Sarah Bossaert werkt sinds 2017 bij PBD-GO! als pedagogisch begeleider volwassenenonderwijs.
Na haar opleiding Germaanse filologie behaalde ze aan de VUB een doctoraat rond taal, gender en onderwijs. Ze werkte als leerkracht Engels en NT2 (Nederlands aan anderstaligen) in een CVO en als beleidscoördinator diversiteit en gelijke kansen in de afdeling Beleid en strategie van het GO!.
Als pedagogische begeleider is ze naast schoolontwikkelaar ook vakinhoudelijk betrokken bij de opleidingen vreemde talen en NT2. Daarnaast is ze in het team volwassenenonderwijs betrokken bij een aantal overkoepelende thema’s als evaluatie, inclusie en onderwijskundig beleid,… Sinds september 2023 biedt ze ook een aanbod aan voor OKAN.
Remue Isabel
Na haar licentie geschiedenis behaalde ze nog een diploma archivistiek en hedendaags document beheer van de VUB. Ze werkte als leerkracht geschiedenis in een Brusselse school en was daarna in dezelfde school beleidsmedewerker. Als pedagogisch begeleider is ze naast schoolontwikkelaar ook betrokken bij leerlingenbegeleiding en GOK. Vanaf september 2024 biedt ze ook een aanbod aan voor OKAN.