Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Ontdek hoe je cognitief begaafde kleuters kunt herkennen en ondersteunen, en leer de eerste stappen te zetten in het bieden van een passend onderwijsaanbod. Je leert de specifieke leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken herkennen en weet hoe je hiermee aan de slag kan.
Je ontdekt hoe je kan compacten, verrijken en een krachtige leeromgeving creëren in jouw kleuterklas, met praktische voorbeelden die aansluiten bij verschillende speel- en leerplekken. Je ontdekt hoe je door je interacties met je kinderen, hen kan stimulerenen zo hun zelfbeeld versterken en hun ontwikkeling te bevorderen.
Ontdek hoe snel kleuters gaan onderpresteren. Door de sterk cognitief functionerende kleuters te identificeren kan je heel wat leed in de schoolloopbaan voorkomen. Daarom leer je vandaag ook kenmerken van onderpresteren te herkennen en stappen te zetten om dit tegen te gaan. Motivatie wordt besproken als cruciale factor in het al dan niet ontplooien van het potentieel en het talent van begaafde kleuters. Wie zijn ze? Hoe herken je ze?
Praktisch
donderdag 15 mei 2025, van 9u30 tot 16u30
Ontdekken, verrijken, motiveren: de optimale leeromgeving voor begaafde kleuters
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Deelnemers kunnen cognitief begaafde kleuters effectief herkennen en signaleren, en dit integreren in een passend onderwijsaanbod.
- Deelnemers zullen vaardigheden ontwikkelen om een krachtige leeromgeving te creëren voor begaafde kleuters, inclusief compacten en verrijken, met praktische voorbeelden die aansluiten bij verschillende speel- en leerplekken in de kleuterklas.
- Deelnemers zullen in staat zijn onderpresteren bij begaafde kleuters te herkennen en stappen te zetten om motivatie te bevorderen en onderpresteren te voorkomen door middel van effectieve interventies.
Lesgever
Straetemans Tamara
Tamara Straetemans is een Hoogbloeier® begaafdheidsexpert en oprichter van Altamente, een praktijk die begaafde kinderen en jongeren ondersteunt. Met een oplossingsgerichte aanpak werkt ze samen met school en ouders om de bestaande situatie te verbeteren, waarbij de begaafde persoon zelf een actieve rol speelt. Momenteel volgt ze de RITHA-opleiding(Radboud International Training on High Ability)aan de Radboud Universiteit in Nijmegen tot ECHA Specialist in Gifted Education.