Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Ontdekken, verrijken, motiveren: de optimale leeromgeving voor begaafde kleuters

Ontdek hoe je cognitief begaafde kleuters kunt herkennen en ondersteunen, en leer de eerste stappen te zetten in het bieden van een passend onderwijsaanbod. Dit omvat het onderscheiden van leerkenmerken en niet-cognitieve persoonskenmerken, het screenen, signaleren en diagnosticeren, en het integreren ervan in het zorgcontinuüm.

Verken compacten, verrijken en het creëren van een krachtige leeromgeving in de kleuterklas, met praktische voorbeelden die aansluiten bij verschillende speel- en leerplekken. Leer hoe je interacties tussen leerkrachten en kinderen stimuleert om zelfbeeld en ontwikkeling te bevorderen.

Leer hoe je onderpresterende begaafde kleuters kunt identificeren en voorkomen, door kenmerken van onderpresteren te herkennen en stappen te zetten om dit te voorkomen, inclusief het geven van advies aan ouders. Motivatie wordt besproken als cruciale factor in het al dan niet ontplooien van het potentieel van begaafde kleuters.Wie zijn ze? Herkennen van CSF

Praktisch

1
donderdag 06 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Ontdekken, verrijken, motiveren: de optimale leeromgeving voor begaafde kleuters

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

Doelstellingen

  • Deelnemers kunnen cognitief begaafde kleuters effectief herkennen en signaleren, en dit integreren in een passend onderwijsaanbod.

  • Deelnemers zullen vaardigheden ontwikkelen om een krachtige leeromgeving te creëren voor begaafde kleuters, inclusief compacten en verrijken, met praktische voorbeelden die aansluiten bij verschillende speel- en leerplekken in de kleuterklas.

  • Deelnemers zullen in staat zijn onderpresteren bij begaafde kleuters te herkennen en stappen te zetten om motivatie te bevorderen en onderpresteren te voorkomen door middel van effectieve interventies.

Lesgever

Straetemans Tamara

Tamara Straetemans is een Hoogbloeier® begaafdheidsexpert en oprichter van Altamente, een praktijk die begaafde kinderen en jongeren ondersteunt. Met een oplossingsgerichte aanpak werkt ze samen met school en ouders om de bestaande situatie te verbeteren, waarbij de begaafde persoon zelf een actieve rol speelt. Momenteel volgt ze de RITHA-opleiding(Radboud International Training on High Ability)aan de Radboud Universiteit in Nijmegen tot ECHA Specialist in Gifted Education.

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.