Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden
Aanmelden met je GO! account

Zelfregulerend leren: wat, waarom, hoe?

Zelfregulerend leren (ZRL) ligt in het hart van leren en lesgeven. Het omschrijft die vaardigheden die leerlingen nodig hebben om met succes én goesting hun leerdoelen te behalen.

Het is dan ook geen verrassing dat meta-review studies zelfregulerend leren naar voor schuiven als (één van) de meest effectieve en onderbouwde methoden om de leerprestaties van je leerlingen te versterken1.

Elke leraar ondersteunt op een bepaalde manier al ZRL-vaardigheden.

  • Maar zie je met je huidige aanpak voldoende resultaat?
  • Bij alle leerlingen?
  • Hoe kan je de impact van jouw huidige ondersteuning versterken en er zo voor zorgen dat alle leerlingen zichzelf beter sturen? 

In deze meerdaagse opleiding ontdek je precies wat jij nodig hebt om, vertrekkende vanuit je eigen aanpak, straks nog meer resultaat te boeken en dat met al jouw leerlingen.

We doorlopen tijdens de opleiding samen de vijf stappen richting een wetenschappelijk onderbouwde aanpak.

We spreiden de opleidingsdagen over een periode van 4 maanden wat toelaat dat je nieuwe kennis, inzichten en tools tussentijds kan oefenen. Het traject volgt de volgende structuur:

Dag 1 (Brussel):

  • Het wat en waarom van zelfregulerend leren
  • Waarom verdient zelfregulerend leren onze aandacht?
  • Waarom wil jijzelf investeren in zelfregulerend leren?
  • Welke rol spelen onze eigen overtuigingen?
  • Welke argumenten vinden we binnen beleid en onderzoek?
  • Hoe omschrijft elk van ons zelfregulerend leren? Welke associaties maken we? Waar zit verwarring?
  • Wat is zelfregulerend leren volgens de literatuur?
  • Wat zijn de zelfregulerende vaardigheden volgens het model van Zimmerman?
  • Moeten we op alle 21 zelfregulerende vaardigheden inzetten?

Opdracht: welke ZRL vaardigheden komen aan bod in jouw praktijk?

Webinar 1: Koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A.

 Dag 2 (Brussel): Kijken naar en ondersteunen van zelfregulerend leren

  • Waar en hoe zien we ZRL-vaardigheden in onze klassen?
  • Hoe maken we ZRL zichtbaar?
  • Hoe meet je ZRL?
  • Hoe ondersteun je ZRL?
  • Wat heeft de meeste impact?

Opdracht: Welke ondersteuningsvormen passen we zelf al toe en hoe kiezen we welke we wanneer inzetten?

Webinar 2: Koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A

Dag 3 (Brussel): Samenwerken aan zelfregulerend leren

  • Hoe passen we alle inzichten toe op onze eigen casussen?
  • Welke vragen leven er nog?
  • Hoe, met wie en wanneer werken we best samen?
  • Wanneer betrek je je leerlingen, ouders en anderen?
  • Welke rol spelen je collega’s in de verdere toepassing van zelfregulerend leren?

Kortom, deze opleiding geeft je een stevig ZRL-bad. Zelfregulerend leren implementeer je immers niet op 1-2-3. Zelfs de enthousiastelingen onder ons, met de beste zelfregulerende vaardigheden die je je maar kan wensen, kunnen hulp gebruiken bij de toepassing in de eigen klaspraktijk.

Profiteer van dit traject waarin je stap voor stap meegenomen wordt in de belangrijkste inzichten en maak gebruik van de kracht van een groep gelijkgestemde professionals. Er is veel ruimte tot interactie, feedback en leren van elkaar.

Na deze opleiding heb je de belangrijkste spelregels in handen om in jouw klas, met jouw leerlingen weer een stapje verder te zetten. 

1Teaching and Learning Toolkit van de Education Endowment Foundation alsook leerpunt.be

Praktisch

1
donderdag 21 november 2024, van 9u30 tot 16u00
Het wat en waarom van zelfregulerend leren

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

2
donderdag 12 december 2024, van 14u00 tot 15u30
Webinar 1: koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A

Webinar

3
donderdag 09 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Kijken naar en ondersteunen van zelfregulerend leren

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

4
donderdag 06 februari 2025, van 14u00 tot 15u30
Webinar 2: koppelen van de theorie aan onze eigen praktijken, verder oefenen, Q&A

Webinar

5
dinsdag 25 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Samenwerken aan zelfregulerend leren

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €499

Doelstellingen

  • Deelnemers weten waarom zelfregulerend leren extra aandacht verdient;
  • Deelnemers hebben zicht op de eigen motivatie om met ZRL aan de slag te gaan en hebben zelf strategieën om hun motivatie te reguleren;
  • Deelnemers weten wat zelfregulerend leren inhoudt;
  • Deelnemers weten hoe ze zelfregulerend leren zichtbaar kunnen maken in de eigen klas;
  • Deelnemers kennen de principes van een effectieve ondersteuning van zelfregulerend leren;
  • Deelnemers koppelen de theorie aan de praktijk via diverse voorbeelden aangeleverd door de trainer en gedeeld tussen de andere deelnemers;
  • Deelnemers brengen hun huidige aanpak in kaart en krijgen concrete ideeën om de impact van hun ondersteuning nog te versterken;
  • Deelnemers krijgen de kans hun eigen casussen in te brengen en feedback te vragen;

Extra informatie

In deze basisopleiding baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:

Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.

Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.

Lesgever

Peeters Jeltsen

Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB en vijf jaar als pedagogisch medewerker bij de PBD-GO! zet zij haar passie en expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie in als oprichter van At the Heart of Learning. Ze is auteur van het boek Zelfregulerend leren: Hoe? Zo!

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.