Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Waarom jouw evaluatieblaadjes (nog) niet werken
In het PBD-GO! aanbod vind je vormingen rond zelfregulerend leren in drie categorieën: inleidende sessies, een basisvorming en verdiepende sessies. Deze sessie is een inleidende sessie en zoomt specifiek in op de thema’s zelfevaluatie en zelfreflectie.
- Help, mijn leerlingen kunnen niet reflecteren!
- Of ze willen niet. Ze lijken er het nut niet van in te zien.
- Op vragen zoals ‘wat ga je volgende keer beter doen?’ komt vaak niet veel meer dan ‘ik zal de vraag beter lezen’.
- Leerlingen zuchten bij het minste zelfevaluatieblaadje. Het type blaadje waarvan we als team ook wel moeten toegeven dat we het wel erg vaak inzetten. We willen hen ook wel echt leren reflecteren, toch?
Herkenbaar?
Je mag er zeker van zijn dat je niet alleen bent.
In deze vorming bekijken we samen wat zelfreflectie precies inhoudt en waarom het zo moeilijk is om aan te leren. Vertrekken doen we vanuit de inzichten omtrent zelfregulerend leren en metacognitie, waarna we snel de praktijk induiken.
Wat verstaan we onder zelfreflectie? Is dat hetzelfde als zelfevaluatie? Wat willen we onze leerlingen precies aanleren? Welke stappen doorlopen we dan best? Welke zelfreflectiepraktijken en -instrumenten gebruiken we reeds? En hebben ze altijd het gewenste effect?
In deze sessie vertalen we samen de theorie naar de praktijk. We oefenen eerst samen aan de hand van bestaande zelfreflectie-instrumenten. Nadien is er tijd om met eigen materialen aan de slag te gaan.
Zo ga je na deze sessie niet alleen naar huis met meer inzicht omtrent zelfreflectie, maar vooral ook met een heleboel strategieën om je eigen instrumenten en methodes nog effectiever te maken.
Praktisch
donderdag 13 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Help, ze reflecteren niet! Waarom jouw evaluatieblaadjes (nog) niet werken
Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Deelnemers kunnen zelfreflectie duiden in het volledige leerproces;
- Deelnemers kunnen fijnmaziger kijken naar zelfreflectie;
- Deelnemers kennen het verschil tussen zelfevaluatie en zelfreflectie;
- Deelnemers hebben zicht op de voornaamste hindernissen bij het aanleren van zelfreflectie en zelfevaluatie en kennen strategieën om deze te overwinnen;
- Deelnemers analyseren bestaande zelfreflectie-instrumenten en oefenen samen in het versterken van deze instrumenten;
- Deelnemers gaan aan de slag met eigen zelfreflectie-materialen uit de klaspraktijk.
Extra informatie
Deze sessie maakt deel uit van het aanbod rond zelfregulerend leren. Het betreft een concrete en laagdrempelige inleiding en zoomt in op de thema’s zelfreflectie en zelfevaluatie.
In deze sessie baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.
Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.
Krijg je niet genoeg van zelfregulerend leren? Of wil je eerder met het ganse schoolteam aan de slag? Bekijk dan zeker ook het andere aanbod van At the heart of learning in ons flankerend aanbod.
Lesgever
Peeters Jeltsen
Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB en vijf jaar als pedagogisch medewerker bij de PBD-GO! zet zij haar passie en expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie in als oprichter van At the Heart of Learning. Ze is auteur van het boek Zelfregulerend leren: Hoe? Zo!