Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
In het PBD-GO! aanbod vind je vormingen rond zelfregulerend leren in drie categorieën: inleidende sessies, een basisopleiding en verdiepende sessies. Deze sessie is een inleidende sessie en is gericht op schoolleiders.
Zelfregulerend leren (ZRL) ligt in het hart van leren en lesgeven. Het omschrijft die vaardigheden die leerlingen nodig hebben om met succes én goesting hun leerdoelen te behalen.
Het is dan ook geen verrassing dat meta-review studies zelfregulerend leren naar voor schuiven als (één van) de meest effectieve en onderbouwde methoden om de leerprestaties van je leerlingen te versterken (zie leerpunt.be). Bovendien spelen deze vaardigheden een rol ongeacht de leeftijd of het vak. Een school-brede integratie van zelfregulerend leren in de hele schoolwerking heeft de grootste kans op succes.
Schoolleiders spelen daarin een ongelofelijk belangrijke rol.
Nieuwsgierig naar wat zelfregulerend leren ook voor jouw school zou kunnen betekenen?
Op zoek naar antwoorden op de volgende vragen?
- Wat is zelfregulerend leren wel en ook niet?
- Waarom heeft het zo’n impact op leerprestaties?
- Hoe verhoudt het zich tot effectieve didactiek?
- Welke specifieke uitdagingen helpt het mij aanpakken op mijn school?
- Wat met de zelfregulerende vaardigheden van mijn team?
- Hoe kan zelfregulerend leren ook mij als schoolleider helpen om de schooldoelen uit het schoolontwikkelingsplan te bereiken?
- Hoe ondersteun je zelfregulerend leren op een effectieve manier? Doen onze leraren dat al niet?
- Waarmee hou je best rekening als je zelfregulerend leren als school wil integreren?
Kortom, deze sessie is dé inleiding tot zelfregulerend leren voor schoolleiders die je niet wil gemist hebben!
Praktisch
dinsdag 22 oktober 2024, van 9u30 tot 16u00
Zelfregulerend leren: wat kan ik ermee al schoolleider? Dé interventie bij uitstek om het leren van je leerlingen én leraren te versterken
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Deelnemers weten waarom zelfregulerend leren (ZRL) extra aandacht verdient;
- Deelnemers weten wat zelfregulerend leren inhoudt;
- Deelnemers begrijpen wat ondersteuning van zelfregulerend leren effectief maakt;
- Deelnemers kunnen zelfregulerend leren koppelen aan de eigen uitdagingen op school;
- Deelnemers kennen de belangrijkste kenmerken van een onderbouwd ZRL professionaliseringsplan;
- Deelnemers weten wat zwakke van sterke ZRL scholen onderscheidt;
- Deelnemers kennen de bouwstenen die nodig zijn om ZRL op een kwalitatieve en school-brede manier te verankeren in de school- en klaspraktijk;
- Deelnemers hebben goesting om zich er nadien verder in te verdiepen en kunnen inschatten wanneer hun schoolcontext geschikt is om op ZRL in te zetten.
Extra informatie
In deze sessie baseren we ons op de wetenschappelijke inzichten omtrent zelfregulerend leren. Voor een omvattende en toegankelijke inleiding tot het onderwerp, raden we het volgende boek aan:
Peeters, J. (2022). Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Tielt: LannooCampus.
Benieuwd naar de rol van zelfregulerend leren binnen GO! ? Dan zet deze video je alvast op weg.
Krijg je niet genoeg van zelfregulerend leren? Bekijk dan zeker ook het andere aanbod van At the heart of learning in ons flankerend aanbod.
Lesgever
Peeters Jeltsen
Na acht jaar als wetenschappelijk onderzoeker aan de VUB en vijf jaar als pedagogisch medewerker bij de PBD-GO! zet zij haar passie en expertise omtrent zelfregulerend leren, onderwijsinnovatie in als oprichter van At the Heart of Learning. Ze is auteur van het boek Zelfregulerend leren: Hoe? Zo!