Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Oplossingsgericht aan de slag met het 4 lademodel in de huidige onderwijsrealiteit.
- Komt grensoverschrijdend gedrag in de basisschool meer voor dan vroeger?
- Welke impact heeft de veranderende maatschappij op onze kinderen? Zijn ze mondiger? Heviger? Agressiever?
- Hoe ga je hiermee om als leraar? Als schoolteam?
Heel wat schoolteams breken zich het hoofd hoe je moeilijk gedrag op een goede manier kan aanpakken. Hoe ga je als leraar om met leerlingen die zich afzetten tegen de grenzen? Tot waar kunnen we bepaald gedrag tolereren en waar is die grens vandaag?
Preventie is het uitgangspunt. In de mate van het mogelijke voldoende kansen bieden om moeilijk gedrag te kanaliseren en leerlingen die het moeilijk hebben ruimte te geven binnen de school, waar ze tot rust kunnen komen. Maar wat als het toch misloopt? Een duidelijk plan van aanpak dat binnen de hele school gebruikt wordt kan rust bieden voor zowel de leerlingen als de leraren.
Dat is meteen ook het uitgangspunt van deze cursus. We gaan uit van jou schoolsituatie en bekijken verschillende alternatieven om moeilijk gedrag op schoolniveau aan te pakken. We gaan dieper in op klas- en schoolregels en een mogelijk sanctiebeleid op schoolniveau. Met een handig model (het 4 lademodel) analyseer je de huidige situatie en vul je leemtes in.
Doelstellingen
- Je kan het 4-lademodel gebruiken als structurerende methode.
- Je hebt kennis van de voor- en nadelen van belonen en straffen.
- Je weet hoe je als leerkracht het gedrag in de blauwe lade kan trainen.
Extra informatie
In deze interactieve sessie gaan we met zijn allen aan de slag en kan elkeen een bijdrage leveren aan het toekomstige beleid rond leefregels.