Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Onrust beheren en rust creëren.
Relaxed voor de klas is al jaren een steeds dynamischere vorming voor leerkrachten die rust in hun klas willen brengen en vooral willen weten hoe ze dit kunnen doen.
Met onze training leer je hoe je een positieve en motiverende leeromgeving kunt creëren voor jouw leerlingen. We bieden je praktische tools en technieken om de klas in kaart te brengen, te organiseren en te beheren. Deze workshop richt zich specifiek op een groep gezamenlijk aanspreken alsook op iedere individuele verantwoordelijkheid. Een reeks vormingen waar collega’s veel kunnen lachen, delen en naar uitkijken.
Verwacht je aan interactieve ervaringsgerichte sessies waarbij je de toepassingen zelf kan beleven en die je nadien meteen kan uitproberen in je groep. De sessies starten telkens vanuit je persoonlijke ervaring en nodigen je uit om op basis van goed doordachte scenario’s meer rust in je groep te creëren.
We voorzien één fysieke lesdag als startmoment en één halve dag webinar als terugkommoment waar we reflecteren over en ons verdiepen rond de technieken die je reeds hebt ingezet.
Praktisch
donderdag 16 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Digitale training: rust, focus en sfeer in je klas
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 13 februari 2025, van 9u00 tot 12u00
Digitale training: rust, focus en sfeer in je klas
Webinar
Registratie is reeds gesloten
Doelstellingen
Deel 1 FOCUS PAKKEN: Rust bij de start
Wat triggert onrust?
Hoe creëer je rust?
In dit eerste deel leren
je eigen rustpunten en triggers van onrust in kaart brengen.
de start van de dag decoderen om problemen voor te zijn en rust en structuur te bieden.
in het begin van de les steeds rust creëren a.d.h.v. meerdere stiltetechnieken
vragen van leerlingen leren parkeren om zo meer marge en rust zelf te voelen als leerkracht
Deel 2 FOCUS VASTHOUDEN: tussenkomen bij onrust
Hoe maak je afspraken scherp?
Wat zeg je op onrustige momenten?
In dit tweede deel leer je
de groep in kaart brengen op vlak van onrust en rust.
heldere afspraken maken waar de meeste leerlingen zelf mee achter staan.
op passende wijze groepsgedrag aanpakken.
op passende wijze een of twee leerlingen aanspreken op hun gedrag zonder in discussies te vervallen.
Deel 3 FOCUS VERHOGEN: sfeer in de groep
wat is de rol van groepsdruk?
Hoe versterk je de verbinding?
In het derde en laatste deel leer je
inzichten krijgen in groepsdynamiek en hoe onbewust een grote rol speelt gedurende de les.
op een toegankelijke manier leerlingen betrekken bij het klasgebeuren.
verantwoordelijkheden in kaart brengen en overdragen aan leerlingen.
Extra informatie
Eerdere reacties op deze sessies:
Ik neem mee dat ik vooral zelf kalm kan blijven en niet mee hoef te gaan in discussies.
Heel boeiende sessie, praktischen aangenaam gebracht.
Hoe je als leerkracht op een beheerste manier de rust in je klas kan bewaren en storend gedrag op een natuurlijke manier kan verminderen.
Goede uiteenzetting die aansluit bij de praktijk.
Maandag al proberen toe te passen.
Lesgever
Vanparys Stefaan
Stefaan Vanparys is een gedreven ondernemer en ervaren begeleider in het onderwijs, met een passie voor effectieve communicatie en verbinding, zowel in persoonlijke interacties als via digitale kanalen zoals e-mail.
Stefaan streeft ernaar om complexe communicatietips te vereenvoudigen en praktisch toepasbaar te maken, zodat je er meteen mee aan de slag kan in je dagelijkse werkzaamheden.