Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Vanaf 2021-2022 zijn er specifieke eindtermen filosofie geformuleerd voor leerlingen uit de humane en maatschappij- en welzijnswetenschappen. Maar hoe pak je een filosofieles aan? Hoe stimuleer je het filosofisch denken van jongeren? Hoe begeleid je een filosofisch gesprek? En met welke didactische principes houd je best rekening? Op deze vragen zoeken we een antwoord tijdens deze vorming die erop gericht is de nodige praktische handvaten aan te reiken om een filosofieles te structureren en met prikkelende werkvormen jongeren uit te dagen. De vorming biedt een combinatie van werkvormen gericht op het verwerven en inoefenen van de leerinhouden, gaande van casusbesprekingen tot praktijkoefeningen.
- Wat is de meerwaarde van filosofieonderwijs voor jongeren?
- Wat zijn de centrale uitdagingen in de filosofieklas?
- Welke didactische aanpak leidt tot een succesvolle filosofieles?
- Wat is de plaats van filosofie in de GO! leerplannen?
- Welke filosofische kernthema's komen aan bod in de GO! leerplandoelen filosofie?
- Welk leermateriaal is (online) beschikbaar voor leerkrachten filosofie?
- Hoe ga je aan de slag met filosofiespecifieke werkvormen zoals filosofische dilemma's, gedachtenexperimenten of filosofische teksten?
- Hoe faciliteer je een filosofisch gesprek?
- Hoe herken je filosofische vragen?
- Hoe neem je een Socratische houding aan?
- Hoe evalueer je een les filosofie?
Praktisch
dinsdag 11 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Filosofie in de klas - doorstroomfinaliteit
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15 1210 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
Tijdens en na deze nascholing:
- Toets je je eigen visie op filosofieonderwijs af aan de visie die spreekt uit de eindtermen en de GO! leerplannen;
- Ken je de meerwaarde van filosofieonderwijs bij de ontwikkeling van jongeren;
- Begrijp je de meerwaarde van de afwisseling tussen filosoferen en filosofie voor een geslaagde les;
- Onderscheid je de verschillende deelaspecten van het filosofiecurriculum in de GO! leerplannen;
- Schat je de voor- en nadelen van filosofische werkvormen in zoals het gedachtenexperiment, het lezen van filosofische teksten, filosofische dilemma’s of filosofisch gesprek;
- Heb je zicht op de eigenheden van een filosofisch gesprek te begeleiden;
Extra informatie
Jullie krijgen leermateriaal mee naar huis om ermee aan de slag te gaan in je klas.
Dit leermateriaal is inbegrepen in de deelnameprijs.
Lesgever
De Schrijver Jelle
Jelle De Schrijver is docent Vakdidactiek Filosofie aan Universiteit Antwerpen. Hij werkte na zijn doctoraat over morele oordeelsvorming de voorbije tien jaar als leraar en lerarenopleider. In zijn vakdidactisch onderzoek focust hij op de rol die (filosofische) dialoog speelt bij het opwekken van kritisch denken over duurzaamheid, burgerschap, erfgoed en wetenschap. Als praktisch filosoof begeleidde Jelle honderden filosofische gesprekken met kinderen en jongeren in scholen of musea.