Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Meisjes met autisme worden vaak minder snel opgemerkt dan jongens.
Hoewel jongens vier keer vaker gediagnosticeerd worden, betekent dit niet dat er minder meisjes met autisme zijn.
De diagnose bij meisjes verloopt moeilijker vanwege verschillende gedragsuitingen en compensatiestrategieën.
Dit uit zich op vlak van communicatie, sociale interactie en spelgedrag en zelfs op gedrag.
De ‘typische gedragskenmerken worden meer gecamoufleerd en ze komen vaak erg 'goed' en zelfs 'sociaal' over. Wat je vaak niet dadelijk opmerkt is hoeveel moeite het hen kost.
De signalen zijn minder duidelijk en de compenserende technieken geweldig goed. Meisjes zijn meesters in het kopiëren van gedrag, humor gebruiken om problemen te verhullen en nemen vaak een afwachtende houding aan om alles grondig te observeren.
Nochtans kampen ze met dezelfde problemen als jongens met autisme.
Het is cruciaal om het Autistisch Denken: Theory of Mind, Centrale Coherentie, Executieve Functies en Contextblindheid mee te nemen om hen echt begrijpen en aangepaste begeleiding te bieden.
In deze vorming leren we je deze subtiele kenmerken toch te zien en begrip te creeeren voor het minder zichtbare maar even aanwezige autisme.
Doelstellingen
Je herkent een aantal typische kenmerken waardoor je autisme beter begrijpt.
Je herkent de subtiele signalen van autisme, ook bij de meisjes
Je hebt zicht op mogelijkheden tot passende ondersteuning
Lesgever
Van Den Brande Adi
Adi stond maar liefst 12 jaar met hart en ziel voor de klas (Autiwerking), waarbij haar leerlingen haar grootste leermeesters waren. Hierdoor leerde ze om verder te kijken dan enkel hun gedrag .
Doorheen de jaren verdiepte ze zich in dit thema en volgde ze tal van opleidingen rond autisme, waaronder o.a. een Post-Graduaat Autisme via Arteveldehogeschool en Autisme Centraal. Ze koos er bewust voor om haar kennis om te zetten naar ervaring, om zo theorie steeds te koppelen aan een stevige klaspraktijk. Ze bracht hiervoor De “Toolbox, het autistisch denken” uit in 2019, een screeningsmiddel om te helpen om autistisch denken vast te stellen en er vervolgens ook gepast mee om te gaan.
Dit combineerde ze vervolgens met hoogbegaafdheid (opleiding o.a. ECHA Specialist in hoogbegaafdheid), om zo de combinatie te maken tussen beide. Ondertussen heeft ze heel wat mensen mogen ondersteunen bij het vaststellen van de diagnose en het ondersteunen van scholen en ouders.
Ze deelt haar expertise graag door o.a. gratis blogs, webinars, lezingen en opleidingen. Daarnaast gaat ze ook actief met de kinderen en ouders aan de slag, om zo een stevige basis rond het kind op te bouwen.