Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Van zelfzorg naar teamzorg, van preventie tot re-integratie: handvatten rond welzijn voor leidinggevenden in onderwijs

Stresspreventie is een gedeelde verantwoordelijkheid van leidinggevenden, coördinatoren en werknemers. 

De laatste 4 jaren is het aantal langdurig zieken door psychosociale problemen in alle sectoren fors gestegen. Omwille van chronische stress loopt 28,5% van de Belgische werknemers een risico op een burn-out (bron : studie Securex en KU Leuven 2021).

In het Vlaamse onderwijs waren psychosociale problemen goed voor 39.78% van alle ziektedagen (bron: AGODI rapport januari 2023). In een reeds krappe arbeidsmarkt is het essentieel om in te zetten op stresspreventie en welzijn.

Als leidinggevende of coördinator ben je zelf ook een risicogroep voor ziekte wegens psychosociale risico’s. Het is belangrijk dat je een evenwicht vindt tussen de druk die je zelf ondervindt en de noden en behoeften van iedereen in je onderwijsinstelling.

Tijdens deze vorming krijg je een grondig inzicht in de stressmechanismen, je leert stresssignalen bij jezelf en bij je medewerkers herkennen, hoe ermee omgaan en uitval voorkomen.

Je krijgt handvatten

  • om veerkracht van jezelf en van je collega’s te vergroten;
  • om een betere balans tussen draagkracht en draaglast te vinden;
  • om oplossingsgerichte gesprekken met je medewerkers te voeren om stressoren weg te nemen of te verminderen;
  • om verbindende communicatie in te zetten en frustraties te vermijden;
  • om zowel zelf grenzen te leren stellen, als je medewerkers een balans te helpen vinden tussen inzet en zelfzorg;
  • om van een roddelcultuur en geklaag naar open communicatie en teamplezier te gaan.
  • om ziekteverzuim te verminderen en langdurig zieken te kunnen re-integreren.

Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers rond welzijnsbevorderende initiatieven en het uitwerken van een welzijnsbeleid.

Je krijgt een aantal theoretische kaders mee, maar de nadruk ligt op pragmatische oplossingen, oefeningen, en ervaringsuitwisselingen. Daarom wordt een zestal weken na de vorming ook nog een intervisiemoment van een halve dag voorzien (online). 

Praktisch

1
donderdag 30 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Van zelfzorg naar teamzorg: van preventie tot re-integratie: handvatten rond welzijn voor directies

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

2
donderdag 13 maart 2025, van 9u00 tot 12u00
Van zelfzorg naar teamzorg, van preventie tot re-integratie: handvatten rond welzijn voor leidinggevenden in onderwijs

Webinar

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €200

Doelstellingen

Na deze vorming:

  • heb je inzicht verworven in stressmechanismen bij jezelf en bij medewerkers;
  • kan je oplossingsgerichte gesprekken met medewerkers voeren om uitval te voorkomen;
  • heb je geleerd uit de uitwisseling van ervaringen rond welzijnsbeleid en preventiemaatregelen voor psychosociale risico's;
  • kan je het geleerde meteen toepassen in je job.

Na 6 weken neem je deel aan een online intervisiemoment om ervaringen uit te wisselen en resterende knelpunten op te plossen.

Werkmethode

Deel 1: zelfzorg en eigen welzijn

  • Wat is positieve en negatieve stress, chronische stress, burn-out + gevolgen?
  • Eigen stresssignalen herkennen en leren luisteren naar je lichaam bij stressklachten
  • Preventie stressklachten en burn-out
  • Gezond leven
  • Zelfzorg
  • Veerkracht vergroten, betere balans tussen draagkracht en draaglast
  • Energiegevers en energievreters
  • Deconnecteren en ontspannen, stoppen met piekeren over problemen op het werk
  • Grenzen stellen, nee zeggen ipv pleasen
  • Toepassen van verbindende communicatie
  • Verschillende praktijkoefeningen mindfulness en ademhaling

Kaders : sympatisch en parasympatisch zenuwstelsel, nervus vagus, hartcoherentie, mindfulness, Job Demands-Resources model, zelfdeterminatie theorie

Deel 2: welzijn van je medewerkers bewaken en bevorderen

  • Bij je medewerkers stresssignalen herkennen
  • Ondersteunende en oplossingsgerichte gesprekken met medewerkers voeren als je merkt dat ze zich niet goed voelen, en zowel over werkgerelateerde zaken als privéproblemen kunnen praten
  • Oefenen met reële cases (indien mogelijk vooraf in te sturen)
  • Preventie mogelijkheden, welzijnsbeleid: uitwisselen van ervaringen hiermee
  • Welzijnsbevorderende initiatieven: uitwisselen van ervaringen hiermee
  • Deconnectiebeleid: uitwisselen van ervaringen hiermee
  • Medewerkers stimuleren en coachen om zelf oplossingen te zoeken voor werkgerelateerde en privé-stressoorzaken, of kunnen doorverwijzen naar hulpverleners
  • Re-integratie van langdurig zieken voorbereiden en begeleiden
  • Kenmerken van succesvolle teams (Lencioni)
  • Cirkels van invloed en betrokkenheid kunnen toelichten aan medewerkers
  • Medewerkers coachen in het toepassen van verbindende communicatie om zelf frustraties en problemen op te lossen tussen collega’s
  • Medewerkers leren omgaan met verandering, weerstand, conflicten
  • Medewerkers coachen in het stellen van grenzen
  • Van roddelcultuur naar open communicatie

Kaders : Lencioni de 5 frustraties van teamwork, Rosenberg geweldloze en verbindende communicatie, Jitske Cramer deep democracy, Simon Sinek de gouden cirkel, Job Demands-Resources model, zelfdeterminatie theorie

Deel 3: intervisie na 6tal weken : 3 uur online

  • Ervaringen uitwisselen over het toepassen van de geleerde technieken en aanpak
  • Delen van genomen initiatieven om welzijn te bewaken en te bevorderen
  • Reële cases herspelen en opnieuw oefenen van technieken
  • Lessons learned en succesverhalen bespreken
  • Samen zoeken naar oplossen van moeilijke situaties

Lesgever

Agsteribbe Wim

  • Trainer en coach bij het vormingscentrum En Route, gespecialiseerd in vormingen en teamtrajecten voor onderwijs     
  • VESB erkend stress- en burn-out coach : ervaring met stress preventie en burn-out behandelingen van leerkrachten en directies
  • ReSet facilitator re-integratie na burn-out
  • Trainer verzuimgesprekken bij Mensura - Certimed
  • ICF ACC certificatie (International Coaching Federation)
  • Door VDAB erkend loopbaanbegeleider
  • 37 jaar ervaring in bedrijfsleven als teamleider en manager

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.