Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Voorlezen is belangrijk voor elk kind, ben jij een onderwijsprofessional, werkend met leerlingen met Ernstige Meervoudige Beperkingen? Dan wil jij zeker ook jou leerlingen dagelijks trakteren op een verhaaltje!
Voorlezen of verhalen vertellen is een fijne en zinvolle activiteit. Een verhaal vertellen aan personen met een ernstige meervoudige beperking is echter niet evident. “Hoe kunnen we een verhaal op een eenvoudige en begrijpbare manier brengen aan deze leerlingen?” is de hamvraag.
Vandaag dompelen we je onder in MultiSensory Storytelling, een methodiek om een persoonlijk verhaal te vertellen aan een kind of volwassene met ernstige meervoudige beperkingen.
Wat is MultiSensory Storytelling?
MultiSensory Storytelling vertrekt vanuit het idee dat voorlezen een fijne en zinvolle activiteit is en dat het bovendien waardevolle bijdrage is aan de ontwikkeling van verschillende levensdomeinen. De methodiek werd ontwikkeld in Schotland, maar ondertussen zien we ook toepassingen en wetenschappelijk onderzoek rond dit thema in Nederland en Vlaanderen.
MultiSensory Storytelling wil persoonlijke verhalen vertellen aan personen met ernstige meervoudige beperkingen. Dit op een goede manier doen, betekent maatwerk. De kern bestaat erin om onze ‘verbale taal’ om te zetten in een taal van ‘zintuiglijke ervaring’. Het is werken op maat van het individu waarbij vertrokken wordt van de belangstelling en leefwereld van het kind of de volwassene.
MultiSensory Storytelling is een methodiek die handvatten aanreikt om doelstellingsgericht te kunnen werken, gericht op de mogelijkheden, noden en wensen van de individuele persoon met ernstige meervoudige beperkingen.
De vorming is opgebouwd vanuit een goed evenwicht tussen theorie en praktijk. Er wordt een kader gebracht, gestaafd vanuit wetenschappelijk onderzoek, dat gekoppeld wordt aan de dagelijkse praktijk.
Deelnemers kunnen na de vorming aan de slag met MultiSensory Storytelling in hun klas of op hun werkplek.
Praktisch
woensdag 12 februari 2025, van 9u00 tot 12u00
Verhalen vertellen aan leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen
Campus Ter Bruyninge
Bruyningstraat 52, 8510 Marke
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je maakt kennis met de methodiek.
- Je leert zelf een verhaal opbouwen.
- Je leert hoe je door verschillende zintuiglijke stimulaties je leerlingen meekrijgt in het verhaal.
- Je leert hoe MultiSensory Storytelling kan bijdragen aan doelgericht werken.
Extra informatie
Dit schooljaar gaan we voor een vorming van een hele dag waarop we verder inzoomen op het effectief uitwerken van deze verhalen.