Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Hoe kom ik meer te weten over ontwikkelingsstappen bij kinderen en hoe kan ik mij hier als leerkracht beter op afstemmen?
In deze webinar 'Het begin van de draad' zie je 'de draad als een metafoor die hierbij kan helpen. Het gaat om de emotionele ontwikkeling van kinderen en hoe je bij opvoedingsproblemen kan terugvallen op de juiste verbinding, de juiste ‘draad’ om de hechting te versterken.
Tijdens het proces van 'groot worden' neemt de leerkracht het kind zodanig bij de hand dat het meer en meer leert om verder te kunnen zonder de altijd aanwezige leidende en beschermende hand. Bij sommige kinderen is er echter een kwetsbare plek in de draad die deze groei symboliseert. Vaak samenhangend met ontwikkelingsproblemen of een meer problematische opvoedingssituatie.
Het model van de draad wil de begeleider|leraar|andere zorgfiguur helpen om een goede afstemming te zoeken met de cliënt|de leerling.
Het is de bedoeling een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen in gesprekken met elkaar en met de ouders. Een vertaling van ‘Wat is er geweten over ontwikkeling?’ naar ‘wat betekent dit voor een begeleider, leerkracht of ouder, en hoe gaat deze hier mee om?’
Door de sociaal emotionele ontwikkeling heel visueel te maken en te benoemen in eenvoudige taal versterk je de verbinding en vereenvoudig je de communicatie. Deze manier van verhelderend samen na te denken over de noden van een kind helpt ook om de zorgvragen te formuleren naar een individueel handelingsplan toe.
Katrijn Van Acker loodst jullie tijdens deze webinar in 3 uur door de methodiek. Een ideale opfrissing of kennismaking met de draad van Vignero en zijn mogelijkheden in je eigen context.
Doelstellingen
- Je wordt getriggerd om anders te kijken naar je leerlingen.
- Je bent helemaal mee met het verhaal van deze methodiek en zijn doelstellingen.
- Je ontdekt hoe je deze methodiek als leerkracht kan gebruiken in communicatie en handelen in je eigen context.
Lesgever
Van Acker Katrijn