Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Close Reading in de basisschool

Close reading is een verdiepende manier van begrijpend lezen waarbij de inhoud van een complexe tekst centraal staat. De leerlingen gaan op een actieve manier aan de slag gaan met een rijke verhalende of informatieve tekst. Ze gaan deze tekst lezen en herlezen, telkens vanuit een ander leesdoel. Hierbij leren ze aantekeningen maken, samenvatten, monitoren, samenwerken, redeneren, discussiëren en reflecteren. Close Reading stelt de tekst centraal en maakt van leerlingen actieve en kritische lezers.

Programma

Close Reading is een vorm van langzaam, dieper lezen dat tot dieper tekstbegrip leidt en wat zich kenmerkt door de volgende effectieve elementen (Fisher, Frey en Hattie, 2016):

  • er wordt gebruik gemaakt van een taalrijke, complexe tekst;
  • leerlingen (her)lezen een tekst of een deel ervan;
  • de tekst wordt gelezen vanuit een bepaald leesdoel;
  • de inhoud van de tekst staat centraal, o.a. door middel van tekstgerichte vragen;
  • leerlingen maken aantekeningen over wat ze denken tijdens het lezen, ze 'lezen met de pen in de hand';
  • leerkrachten sturen het leesproces door vragen te stellen en te laten discussiëren;
  • leerlingen hebben interactie met en discussie over de tekst.

Tijdens deze nascholing wordt theorie afgewisseld met voorbeeldlessen en interactieve opdrachten. In de opdrachten werk je met verschillende soorten teksten en activerende werkvormen die je na afloop zelf kan toepassen in je klas. Er wordt gebruik gemaakt van het boek Close Reading. Werken aan dieper tekstbegrip in het basisonderwijs en recente artikelen over Close Reading.
Nog belangrijk hierbij is dat close reading een schoolbrede aanpak is die start met begrijpend (verdiepend) luisteren in de kleuterschool.

Praktisch

1
donderdag 09 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Close Reading in de basisschool

Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving

Schrijf je individueel in
Individuele prijs: €115

Doelstellingen

  • heb je inzicht in hoe je jouw leerlingen tot een dieper tekstbegrip brengt;
  • breng je de werkwijze van Close Reading over via modeling;
  • stel je tekstgerichte vragen bij een tekst;
  • weet je wat lezen met de pen inhoudt;
  • selecteer je rijke teksten;
  • integreer je de aanpak van Close Reading in al je vakken.

Extra informatie

Er zijn broodjes voorzien

Lesgever

Rode Draad Umans Inge

Als leerkracht lager onderwijs in opleiding dook Inge het kinderboekenbos in, om opnieuw voeling te krijgen met het boekenaanbod en de leefwereld van het kind. Wat begon met kinderboeken recenseren, deze boeken overal meesleuren op de werkplekken waar ze neerstreek en duchtig mee experimenteerde, eindigde in een leven als voltijds leesbevorderaar. Met rode draad wil Inge verbinden: lezers met boeken, luisteraars met verhalen. Kamishibai is één van haar favorieten. Die smokkelt ze zowat elke nascholing mee binnen. www.rodedraad.be

Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.