Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Leerlingen met autisme gaan ANDERS door het leven. Zij ervaren de wereld rondom zich als heel chaotisch en onvoorspelbaar. Ze hanteren persoonlijke strategieën om daarin te overleven.
Om je leerlingen met autisme zoveel mogelijk kansen te bieden is het belangrijk dat je autisme alvast een beetje begrijpt en een aantal concrete basisregels kent waarmee je deze leerlingen al een heel eind op weg helpt om zo de leerkansen van deze leerlingen te verhogen.
In deze 3-daagse vorming krijg je een basispakket aangeboden waarmee je in de praktijk aan de slag kan gaan. Hierdoor kan je niet alleen je leerlingen beter ondersteunen, maar krijg je als (zorg)leerkracht ook meer vertrouwen in je eigen handelen.
Deze opleiding is een basiscursus die wetenschappelijk onderbouwd je praktische handvaten geeft voor jouw praktijk.
Nadien kan je je verdiepen in bepaalde thema's waarop het moeilijk loopt. Iets uit ons aanbod of de verschillende boeiende partners waarmee we samenwerken.
Het programma van de opleiding:
Dag 1: Autisme, een andere belevingswereld
De eerste dag gaan we dieper in op de manier van kijken van kinderen met autisme. Je zal begrijpen waarom je leerling anders reageert, dan wat jij verwacht. Hierbij krijg je tal van manieren om deze leerlingen te ondersteunen.
Dag 2: De impact van fantasie op autisme
Het gebruik van fantasie bepaalt heel veel in ons dagdagelijks functioneren. We merken dat het aanspreken van het voorstellingsvermogen van leerlingen met autisme niet altijd zo makkelijk is. ook wel 'theory of mind' genoemd. Deze tweede dag, gaan we hier dieper op in zodat ook op dit vlak het begrip naar soms raar overkomende uitspraken of handelingen, vervaagt en begrepen wordt, waardoor dit geen probleem meer hoeft te zijn.
Dag 3: Executieve vaardigheden en prikkelverwerking
Op dag 3 sluiten we het traject af met 2 bepalende elementen binnen de autismewereld. De executieve vaardigheden en prikkelverwerking. ook dit loopt vaak wat anders. Na de info rond deze onderwerpen kan je een goede beeldvorming maken van je leerling leerling.
Dit geeft kansen naar een gerichte, ondersteunende begeleiding en alvast handvaten wanneer eventueel een individueel (deel) traject, zou moeten opgestart worden.
Praktisch
Doelstellingen
- Je leert het brede palet 'autismespectrumstoornissen' kennen.
- Je kan je handelingsrepertoire in het omgaan met leerlingen met autisme uitbreiden.
- Je kan de nieuwe kennis en vaardigheden toepassen in je praktijk.
Extra informatie
Broodjes tijdens de lesdagen zijn inbegrepen.