Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Sinds enkele jaren mogen we ook zij-instromers verwelkomen in ons onderwijs. Enthousiaste collega’s die mee hun schouders willen zetten onder het bieden van kwalitatief onderwijs. Maar soms vergeten we dat ze starters zijn omdat ze er door hun leeftijd meer ervaren uitzien. Als ze niet op een degelijke professionalisering en specifieke aanvangsbegeleiding kunnen rekenen, is het risico om hen te verliezen erg groot.
Zij-instromers geven aan dat ze zich minder voorbereid voelen op lesgeven en dat klopt natuurlijk vaak ook wel. Ze missen vaak pedagogisch-didactische bagage: ‘Hoe leert een zesjarige lezen? Welke stapjes dient hij te nemen? Wat maakt dit soms moeilijk?,…”
Ook deze doelgroep willen wij GO!ed laten starten. De collega’s basisonderwijs ondersteunen we door een specifieke opleiding voor zij- instromers.De zij- instromers secundair onderwijs kunnen de vakspecifieke sessies volgen voor startende leraren. Meer info over deze vormingen, klik hier.
Programma
In de opleiding voor beginnende leraren (zij) instroom kan er gekozen worden tussen volgende modules:
Kinderen leren communiceren over de wereld (NDL)
Kinderen leren problemen oplossen (WI)
Over het thematische en systematische leren van kleuters. (KO)
Kinderen leren communiceren over de wereld (W.O.) vanuit bouwstenen wo
De 3- daagse opleiding bestaat uit 1 van deze modules Elke module bestaat uit 6 dagdelen:
| Dag 1 wiskunde | Dag 2 wiskunde
| Dag 3 wiskunde
|
VM | Input 1:
| Input 3:
| Input 5
|
NM |
| Input 4:
| Vervolg input 5
|
| Dag 1 Nederlands | Dag 2 Nederlands
| Dag 3 Nederlands
|
VM |
|
|
|
NM |
|
|
|
| Dag 1 kleuter | Dag 2 kleuter
| Dag 3 kleuter
|
VM | Kennismaking en nodendetectie
Input 1: krachtige leef- en leeromgeving
| Input 2: systematische planning
| Input 3: thematische planning
|
NM | In Praktisch: zelf aan de slag met een krachtige leer- en leefomgeving
| Praktisch: zelf aan de slag met systematische planning
| Praktisch: zelf aan de slag met thematische planning
|
Doelstellingen
Beginnende leraren (zij- instroom) krijgen zicht op het ontwikkelingsproces van leerlingen binnen een curriculum wiskunde, Nederlands of kleuter.
Beginnende leraren (zij- instroom) raadplegen de verschillende curricula en hanteren die als leidraad bij het inplannen van hun lesactiviteiten.
Beginnende leraren (zij- instroom) kennen de voornaamste didactische principes die gelden bij de vormgeving van het onderwijsleerproces en de leeromgeving in toepassing van de verschillende curricula.
Beginnende leraren (zij- instroom) kunnen hun pedagogisch-didactische aanpak afstemmen en concretiseren o.b.v. de pijlers van de poolstervisie.
Extra informatie
Deze opleiding kan worden gevolgd in
- VAC Gent
- huis van het GO! Brussel
- VAC Hasselt
We streven naar minimum 15 deelnemers en maximum 22 deelnemers per focus. Indien onvoldoende inschrijvingen, centraliseren we de opleiding in Brussel.
Startende leraren zijn die leraren die nog geen 2 jaar in de klaspraktijk staan. Leraren die al langer dan 2 jaar in de klaspraktijk staan, worden niet als startende leraar beschouwd en zijn dus geen doelgroep voor deze opleiding.
Zij-instromers zijn leraren zonder vooropleiding in hoger onderwijs, leraren met een vooropleiding in hoger onderwijs maar zonder lerarenopleiding, leraren met een lerarenopleiding die reeds lang geleden werd gevolgd en zonder ervaring.
Indien verschillende leraren uit dezelfde school inschrijven gaat volgende prijszetting gelden:
- Teamlid 1-2: 100%
- Teamlid 3- 4: 75%
- Teamlid 5-6: 50%
- Teamlid 7-8: 25 %
- Vanaf teamlid 9: gratis