Voorkeuren
Cookie instellingen
Aanmelden

Aanvangsbegeleiding: Specifieke opleiding voor zij-instromers basisonderwijs

 Sinds enkele jaren mogen we ook zij-instromers verwelkomen in ons onderwijs. Enthousiaste collega’s die mee hun schouders willen zetten onder het bieden van kwalitatief onderwijs. Maar soms vergeten we dat ze starters zijn omdat ze er door hun leeftijd meer ervaren uitzien. Als ze niet op een degelijke professionalisering en specifieke aanvangsbegeleiding kunnen rekenen, is het risico om hen te verliezen erg groot.  

Zij-instromers geven aan dat ze zich minder voorbereid voelen op lesgeven en dat klopt natuurlijk vaak ook wel. Ze missen vaak pedagogisch-didactische bagage: ‘Hoe leert een zesjarige lezen? Welke stapjes dient hij te nemen? Wat maakt dit soms moeilijk?,… 
Ook deze doelgroep willen wij GO!ed laten starten. De collega’s basisonderwijs ondersteunen we door een specifieke opleiding voor zij- instromers.De zij- instromers secundair onderwijs kunnen de vakspecifieke sessies volgen voor startende leraren. Meer info over deze vormingen, klik hier. 


Programma  

In de opleiding voor beginnende leraren (zij) instroom kan er gekozen worden tussen volgende modules: 

  • Kinderen leren communiceren over de wereld (NDL)  

  • Kinderen leren problemen oplossen (WI)  

  • Over het thematische en systematische leren van kleuters. (KO) 

  • Kinderen leren communiceren over de wereld (W.O.) vanuit bouwstenen wo  

De 3- daagse opleiding bestaat uit 1 van deze modules Elke module bestaat uit 6 dagdelen:  

 
 
 
 
 
 
 

 




Dag 1 wiskunde 
 
 
 
 
 

Dag 2 wiskunde 

 

 
 
 
 
 

Dag 3 wiskunde 

 

 
 
 
 
 

VM  

 
 
 
 

Input 1:  

  • Kennismaking en nodendetectie  

  • Huidig leerplan wiskunde versus didactische cahiers 

  • Visie huidig leerplan versus cahiers 

  • Redenen van aanpassingen (nood aan leerlijnen/wetenschappelijk onderbouwde didactiek/dalende wiskunderesultaten) 

  • Lightversie PI uit de startblokken  

  • Reflectie: 

  • Opgedane inzichten  

  • Terugkoppeling nodendetectie 

 
 
 
 

Input 3:  

  • Procedureel leren GRRIM/EDI 2.0  

  • inleefactiviteit 

  • les uit eigen handleiding/werkboek herwerken in functie van GRRIM/EDI 2.0) 

 
 
 
 

Input 5 

  • Conceptueel leren 

  • Doe-activiteit i.v.m. rijke taken (met wiskundegalerij – Focus op lesopbouw 

  • Horizontale en verticale samenhang + denkend rekenen stimuleren doelgerichte ‘doe’ taken en verkenning in didactische cahiers meetkunde-meten-tabellen en grafiekenmet focus op verschillen tussen traditionele leerlijn en didactische cahiers 

 
 
 
 
 

NM  

 
 
 
 
  •  Horizontale en verticale samenhang + denkend rekenen stimuleren via doelgerichte ‘doe’ taken en verkenning in didactische cahiers – natuurlijke getallen (getalbegrip, optellen/ aftrekken en vermenigvuldigen/ delen) 

 
 
 
 

Input 4:  

  • Horizontale en verticale samenhang + denkend rekenen stimuleren via doelgerichte ‘doe’ taken en verkenning in didactische cahiers rationale getallen (breuken, kommagetallen en verhoudingen/procenten) 

 

 
 
 
 

Vervolg input 5 

  • Slotreflectie 

  • Wat doen we al goed/versterken? 

  • Wat hebben we nog nodig (ontwerpen)? 

  • Wat moeten we minder gaan door of afzwakken? 

  • Wat moeten we stoppen? 

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

Dag 1 Nederlands

 
 
 
 
 

Dag 2 Nederlands 

 

 
 
 
 
 

Dag 3 Nederlands 

 

 
 
 
 
 

VM  

 
 
 
 
  • Kennismaking,    

  • Nodendetectie   

  • Wegwijs maken in de opbouw, de structuur en de inhouden van het leerplan Nederlands 

  • De visie van taal onder de loep  : theorie gekoppeld aan de praktijk 

  • Meegeven van concrete didactische tips 

 
 
 
 
  • Reflectie naar vorige sessie 

  • 10 voor WO visie koppelen aan de praktijk 

  • Meegeven van concrete didactische tips  

 

 

 
 
 
 
  •  reflectie  op de vorige sessie 

  • successen en belemmeringen bespreekbaar maken 

  • ingaan op de noden verzamelt op sessie 1 

 

 
 
 
 
 

NM  

 
 
 
 
  •  praktisch: zelf aan de slag met systematisch plannen 

  • activiteiten uit de methode checken met het leerplan 

  • activiteiten vanuit een eigen les koppelen aan de bouwstenen 

  • Verkennen route GO!Navigator   

  • Reflecteren op de dag 

 
 
 
 
  •  De talentenweide, de klaskas, dierensafarie, de knikkerbaan, het museum van mezelf verkennen   

  • Verkennen route GO!Navigator   

  • Reflecteren op de dag  

 

 
 
 
 
  •  marktjes-gewijs” verkennen van materialen rond differentiatie, klasmanagement, evalueren, ZRL,…    

  • Reflectie op de drie sessies   

 

 

 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

Dag 1 kleuter 

 
 
 
 
 

Dag 2 kleuter 

 

 
 
 
 
 

Dag 3 kleuter 

 

 
 
 
 
 

VM  

 
 
 
 

Kennismaking en nodendetectie   

 

Input 1: krachtige leef- en leeromgeving 

  • Wat is een krachtige leef- en leeromgeving? 

  • Waarom een krachtige leef- en leeromgeving? 

  • Hoe implementeren van een krachtige leef- en leeromgeving? 

  • Wat betekent een krachtige leef- en leeromgevingnaar doelgerichtheid, differentiatie, zelfsturing, woordenschatverwerving en samenleren? 

 

 
 
 
 

Input 2: systematische planning  

  • Wat is systematische planning? 

  • Waarom systematische planning? 

  • Hoe implementeren van systematische planning? 

  • Wat betekent systematische planning naar doelgerichtheid, differentiatie, zelfsturing, woordenschatverwerving en  samenleren? 

 

 
 
 
 

Input 3: thematische planning 

  •  Wat is thematische planning? 

  • Waarom thematische planning? 

  • Hoe implementeren van thematische planning? 

  • Wat betekent thematische planning naar doelgerichtheid, differentiatie, zelfsturing ,woordenschatverwerving en samenleren? 

 

 
 
 
 
 

NM  

 
 
 
 

In Praktisch: zelf aan de slag met een krachtige leer- en leefomgeving 

  • aan de slag in groepjes 

  • reflectie + borgen 

 

 
 
 
 

Praktisch: zelf aan de slag met systematische planning 

  • aan de slag in groepjes 

  • reflectie + borgen 

 

 
 
 
 

Praktisch: zelf aan de slag met thematische planning 
 

  • aan de slag in groepjes 

  • reflectie + borgen 

 

 

Praktisch

1
maandag 03 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
dag 1
2
donderdag 13 maart 2025, van 9u30 tot 16u00
dag 2
3
woensdag 02 april 2025, van 9u30 tot 16u00
dag 3
Schrijf je individueel in
Individuele prijs: 125

Doelstellingen

  • Beginnende leraren (zij- instroom) krijgen zicht op het ontwikkelingsproces van leerlingen binnen een curriculum wiskunde, Nederlands of kleuter. 

  • Beginnende leraren (zij- instroom) raadplegen de verschillende curricula en hanteren die als leidraad bij het inplannen van hun lesactiviteiten. 

  • Beginnende leraren (zij- instroom) kennen de voornaamste didactische principes die gelden bij de vormgeving van het onderwijsleerproces en de leeromgeving in toepassing van de verschillende curricula. 

  • Beginnende leraren (zij- instroom) kunnen hun pedagogisch-didactische aanpak afstemmen en concretiseren o.b.v. de pijlers van de poolstervisie. 

Extra informatie

Deze opleiding kan worden gevolgd in

  1. VAC Gent
  2. huis van het GO! Brussel
  3. VAC Hasselt

We streven naar minimum 15 deelnemers en maximum 22 deelnemers per focus. Indien onvoldoende inschrijvingen, centraliseren we de opleiding in Brussel

Startende leraren zijn die leraren die nog geen 2 jaar in de klaspraktijk staan. Leraren die al langer dan 2 jaar in de klaspraktijk staan, worden niet als startende leraar beschouwd en zijn dus geen doelgroep voor deze opleiding. 

Zij-instromers zijn leraren zonder vooropleiding in hoger onderwijs, leraren met een vooropleiding in hoger onderwijs maar zonder lerarenopleiding, leraren met een lerarenopleiding die reeds lang geleden werd gevolgd en zonder ervaring. 

Indien verschillende leraren uit dezelfde school inschrijven gaat volgende prijszetting gelden:

  • Teamlid 1-2: 100%
  • Teamlid 3- 4: 75%
  • Teamlid 5-6: 50%
  • Teamlid 7-8: 25 %
  • Vanaf teamlid 9: gratis


Pagina delen

GO! nieuwsbrief

Ontvang nieuws en ondersteuning voor GO! professionals, ons opleidingsaanbod en zoveel meer.

Schrijf je in

Welkom op GO! pro

Niet aanmelden
Personaliseer je GO! pro-ervaring en kies je onderwijsniveau als kijkfilter voor nieuws en opleidingen.
of
Meld je aan met je GO! account en krijg nieuws en inhoud op jouw maat te zien.

Nog geen GO! account?

Jouw GO! account, sleutel tot een gepersonaliseerde GO! pro

Jouw GO! account is jouw persoonlijk toegangsticket tot het afgeschermde nieuws en inhoud op maat van jouw profiel. Jouw GO! account betekent niet dat je een g-o.be e-mailadres hebt of krijgt.
  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
    Contacteer de lokale gegevensbeheerder van je scholengroep.

  • Nog even geduld. Momenteel heb je nog geen (recht op een) GO! account met toegang tot GO! pro. Van zodra de GO! contactendatabank beschikt over de contact- en functiegegevens van het (niet-)onderwijzend personeel in de scholen en instellingen, heb ook jij (recht op) een GO! account met toegang tot GO! pro.

Hoe krijg je een GO! account, wanneer je er recht op hebt?
De lokale gegevensbeheerder van je scholengroep of de personeelsdienst (enkel voor Huis GO! medewerkers) zorgt voor de registratie of aanpassing van je gegevens in de GO! contactendatabank. Vervolgens krijg je de juiste toegangsrechten en kun je aanmelden op GO! pro.