Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Doordachte aanvangsbegeleiding komt tegemoet aan concrete noden van beginnende leraren zoals blijkt uit wetenschappelijk onderzoek:
Bijkomende vorming voor communicatie met externen, klasmanagement en het omgaan met leerlingen die moeilijker gedrag stellen door verbindend les te geven. (Vormingen via webinar)
Het vormen van een professioneel netwerk om het geleerde te vertalen naar de eigen klaspraktijk tijdens de helpdesk live sessies.
Een evenwichtige work-life-balans via een webinar zelfzorg.
Een efficiënt timemanagement opgebouwd rond de lesopdracht via kennisclips in onze materialenbank.
PBD-GO! wil aanvangsbegeleiding op verschillende manieren ondersteunen, door het aanreiken van instrumenten, via helpdesk live sessies en dankzij opleidingen voor starters én mentoren.
Om nieuwe collega’s te ondersteunen bij de start van hun uitdagende opdracht als leraar bieden we een vorming aan op vijf thema’s, waar starters zich individueel voor inschrijven:
Verbindend lesgeven (sessie 1)
Communicatie (met ouders): (sessie 2)
Klasmanagement (sessie 3)
Zelfzorg ( sessie 4)
Timemanagement via kennisclips in de materialenbank. Je neemt die clips door die voor jou als startende leraar relevant zijn en op het moment dat het jou uit komt.
Een optionele sessie voor startende leraren in het buitengewoon basisonderwijs kan ook worden gevolgd:
- handelingsplanning in het buitengewoon basisonderwijs
Deze effecten streven we na met deze opleiding:
De praktijkschok voor startende leraren bij de instap in de onderwijspraktijk wordt als minder ingrijpend ervaren.
Startende leraren gaan aan de slag in hun klas met de aangereikte inhouden en tips & tricks en hebben een groter gevoel van self-efficacy.
Startende leraren hebben duidelijk zicht op hun mogelijke hulplijnen en ervaren minder werkgerelateerde stress.
Praktisch
donderdag 03 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
Sessie 1: Verbindend lesgeven
Digitaal
dinsdag 08 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
Sessie 2: Communicatie met ouders
Digitaal
vrijdag 11 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
Sessie 3: klasmanagement
Digitaal
donderdag 24 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
optionele sessie handelingsplanning in buitengewoon basisonderwijs
Digitaal
woensdag 02 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
zelfzorg als startende leraar
Digitaal
vrijdag 18 oktober 2024, van 9u30 tot 12u00
zelfzorg als startende leraar
Digitaal
Doelstellingen
Beginnende leraren raadplegen de verschillende curricula en hanteren die als leidraad bij het inplannen van hun lesactiviteiten.
Beginnende leraren communiceren gericht, eerlijk en gepast met ouders over de leerlingen.
Beginnende leraren geven waarden gedreven en verbindend les.
Beginnende leraren organiseren hun klas gepast en als krachtige leeromgeving.
- Beginnende leraren buitengewoon basisonderwijs kennen de fases en invullingen van handelingsplanning
Extra informatie
Deze vorming is gratis voor startende leraren GO!
Alle sessies worden digitaal gegeven.
- 03/10= sessie verbindend lesgeven
- 08/10= sessie communicatie met ouders
- 11/10= sessie klasmanagement
- 2/10 of 18/10= sessie zelfzorg
- 24/10= optionele sessie handelingsplanning in het buitengewoon basisonderwijs
Time-management voor leraren is beschikbaar in de vorm van kennisclips op onze materialenbank in de GO! navigator zodat je als startende leraar de clips kan bekijken op het moment dat het voor jou uitkomt.
- handelingsplanning in het buitengewoon basisonderwijs: 24/10/24
Startende leraren zijn die leraren die nog geen 2 jaar les geven.
Lesgevers
Vos Tina
Tina is schoolontwikkelaar basisonderwijs met specialiteit buitengewoon onderwijs
Demaret Ilse
Ilse heeft jarenlange ervaring in het begeleiden van verander-, leer- en teamprocessen binnen verschillende contexten en vanuit verschillende functies. Ze bouwde ondertussen al heel wat expertise op rond diverse thema’s zoals coaching, communicatie, talentontwikkeling, stressmanagement en welzijn op het werk. Door haar ervaring in het onderwijs heeft ze een realistische kijk op het reilen en zeilen in schoolteams en heeft ze steeds veel goesting om met mensen aan de slag met datgene wat haar bezielt.
Coenen Sofie
Sofie Coenen is pedagogisch begeleider bij de PBD GO!. Ze bouwde heel wat expertise op in meertaligheid en anderstalige nieuwkomers. Sofie put uit 18 jaren praktijkervaring als klasleerkracht, zorgleerkracht en leerkracht AN in een superdiverse basisschool. Ze volgt actuele ontwikkelingen inzake meertaligheid en AN op de voet. Sofie is tevens mede-auteur van het pedagogisch cahier ‘Anderstalige nieuwkomers in het basisonderwijs: géén ‘apart’ verhaal
Trybou Saar
Is pedagogisch begeleider binnen PBD-GO!