Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Een sterke start maken bij het aanbrengen van nieuwe leerinhouden kan door sterke instructie aan de kinderen te geven. Maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. En wat zijn de bewezen manieren waarop je een sterke instructie kan geven?
dag 1:
- wetenschappelijke inzichten rond
- werking van het brein
- het belang van kennis
- generieke vaardigheden
- leren en presteren
- Activeren van voorkennis: Hoe?
- Duidelijke, gestructureerde en uitdagende instructie geven: Hoe?
- Toetsing als leer- en oefenstrategie
dag 2:
- wetenschappelijke inzichten rond
- cognitieve belastingtheorie
- hoe leert een expert?
- Hoe leert een beginner?
- Voorbeelden gebruiken tijdens instructie: hoe?
- Woord en beeld combineren tijdens instructie: hoe?
- Achterhalen of de hele klas het begrepen heeft: hoe?
De vorming gebeurt zeer interactief en met voldoende ruimte voor onmiddellijke vertaling naar jouw klaspraktijk.
Praktisch
donderdag 13 februari 2025, van 9u30 tot 16u00
Hoe geef ik een sterke instructie? dag 1
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
donderdag 27 maart 2025, van 9u30 tot 16u00
Hoe geef ik een sterke instructie? dag 2
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je activeert gericht de relevante voorkennis van je leerlingen.
- Je geeft duidelijke, gestructureerd en uitdagende instructie en weet wanneer je dit via expliciete directe instructie kan doen en wanneer best niet.
- Je gebruikt effectieve voorbeelden tijdens jouw instructie.
- Je combineert woord en beeld tijdens je instructie.
- Je toetst op gevarieerde manieren of de kinderen de instructie hebben begrepen.
Extra informatie
- Tijdens deze vorming wordt zeker gelinkt aan expliciete directe instructie, maar sterke instructie is genuanceerder dan louter EDI.
- er worden broodjes voorzien tijdens de middagpauze voor alle deelnemers
Werkmethode
input en interactie worden afgewisseld. Het is de bedoeling om ook meteen samen met de lesgever de vertaalslag naar de eigen klaspraktijk te maken.
Lesgever
Bultheel Maxime
Hij stond acht jaar voor de klas in het lager onderwijs te Hoevenen. Daar kreeg hij de kans om in alle leerjaren les te geven behalve het eerste.
Deze fijne ervaring als klasleerkracht werd gevolgd door twee leerrijke schooljaren als zorgcoördinator en aangevuld met het geven van vormingen.
Maxime is verbonden aan het expertisecentrum onderwijs en leren van Thomas More en erg thuis in de 12 wijze lessen voor effectieve didactiek.