Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Uit onderzoek (Vandermosten e.a. 2021) is gebleken dat in het brein het leesnetwerk bij kinderen onder de 7 jaar het snelst groeit. Om leesproblemen te vermijden is het dus erg belangrijk om vroegtijdig kinderen optimaal te begeleiden en hen te helpen om vanaf de kleuterklas een vlotte leesstart te maken. Maar hoe doe je dit? Hoe stimuleren we kleuters om op een kindvriendelijke en rustige manier aan het leesleerproces te starten? Wat is een effectieve didactische aanpak in het eerste en tweede leerjaar? Wat doe je met kinderen die at risk zijn voor leesproblemen en dyslexie? Hoe kunnen we leesproblemen al snel gaan aanpakken?
Deze vorming bestaat uit 4 sessies van een halve dag. We willen de weg naar vlot en vloeiend lezen heel breed en diep verkennen en veel concrete ideeën aanreiken om te werken aan voorbereidend en aanvankelijk lezen.
DAG 1: SESSIE 1: Het belang van lezen: bouwstenen van krachtig en effectief leesonderwijs vanaf de kleuterleeftijd.
Wat doe je als leraar wanneer je ziet dat het niet zo vlot loopt? Hoe verloopt een "normale" leesontwikkeling bij jonge kinderen? Hoe weet je of een kind at risk is voor leesproblemen? We nemen jullie mee in de bouwstenen van krachtig en effectief leesonderwijs.
SESSIE 2: Aanvankelijk lezen: do’s & dont’s in je didactiek. Hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen vlot leren lezen? Klankonderwijs vormt de basis, de verschillende leesmethodes worden onder de loep genomen en we bespreken hoe klank-tekenkoppelingen te versterken? Ook leestijd en andere relevante factoren komen aan bod.
DAG 2: SESSIE 3 - 4: Kleuters en lezen. Welke leesvoorwaarden moeten gestimuleerd worden en hoe doe je dat? Belang van klankonderwijs, het verschil tussen fonologisch en fonemisch bewustzijn en de start voor letterkennis. Maar ook het stimuleren van een begrijpende luisterhouding en motivatietips voor leesplezier worden als kapstokken voor de latere ontwikkeling van begrijpend lezen en leesmotivatie besproken.
Elke dag zal er een heleboel interessante materialen (boeken, programma’s, hulpmiddelen enz…) meegenomen worden om zo de deelnemers concrete tips mee te geven die ze onmiddellijk in hun klassen kunnen introduceren.
Praktisch
vrijdag 17 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
Op weg naar lezen: sessie 1 + sessie 2
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
vrijdag 14 maart 2025, van 9u30 tot 16u00
Op weg naar lezen: sessie 3 + sessie 4
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je ziet het grote belang van aanvankelijk lezen in en hebt kennis en inzicht in de leessleutels
- Je past de evidence-based tips voor aanvankelijk lezen en fonemisch en fonetisch bewustzijn toe in jouw klas
- Je hebt inzicht in de leesvoorwaarden en hoe die kunnen gestimuleerd worden
Extra informatie
Er zijn lunchbroodjes voorzien
Lesgever
De Coster Sandrine
Sandrine De Coster is als lesgever verbonden aan de bacheloropleiding logopedie en audiologie en de lerarenopleiding van HOGENT.
Ze geeft daar oa. de vakken dyslexie en didactiek aanvankelijk lezen en spellen.
Nadat bij haar zoon dyslexie werd vastgesteld, heeft ze zich de voorbije 12 jaar ondergedompeld in de literatuur van leesonderwijs.
Nu geeft ze al jaren navormingen rond krachtig leesonderwijs voor pedagogische begeleidingsdiensten en scholen die van lezen een prioriteit willen maken.