Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Deze vorming bestaat uit 2 opeenvolgende sessies van een halve dag rond het onderbouwd vormgeven van het leesbeleid op jullie school.
1. Van leesscan naar leesplan: leesbeleid in de praktijk
Wat zijn de ingrediënten van sterk leesonderwijs? Hoe start je met een leesbeleid op jouw school en wat is een leesscan? In deze sessie zoomen we in op verschillende stappen die je als schoolteam kunt doorlopen om een leesbeleidsproces op te starten en uit te rollen. We delen ervaringen en inzichten vanuit verschillende scholen en nodigen de deelnemers tijdens deze sessie uit om actief na te denken over het eigen leesonderwijs.
2. Leesnetwerk
In deze sessie gaan we dieper in op hoe je als leerkracht en schoolteam nog sterker aan de slag kan gaan met je leerlingen en je ouders om het leesonderwijs op je school te versterken. We verkennen ook hoe je je samenwerking met de bibliotheek kan versterken en wat andere socio-culturele organisaties kunnen betekenen voor het leesonderwijs op jouw school. We delen praktijkervaringen en tools en gaan op die manier meteen effectief samen aan de slag. Lezers maak je immers samen.
Praktisch
dinsdag 21 januari 2025, van 9u30 tot 16u00
vorming voor kartrekkers/beleid lezen in de basisschool “leesbeleid aanpakken op jouw school: hoe?” Van leesscan naar leesplan: leesbeleid in de praktijk & Leesnetwerk
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
Als kartrekkers krijg je inzicht in de leesscan en hoe die af te nemen en te analyseren.
Werkpunten uit de leesscan kan je omzetten in concrete verbeteracties
Als kartrekkers krijg je zicht op het belang en de verbetermogelijkheden van het leesnetwerk
Extra informatie
Beide sessies staan op 1 dag ingepland.
Er is een broodjeslunch voorzien.
Breng best je laptop mee.
Lesgever
Vansteelandt Iris
Iris Vansteelandt is als lerarenopleider en onderzoeker verbonden aan AP Hogeschool. Ze maakt bovendien als vrijwillig postdoctoraal onderzoeker deel uit van de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren (UGent). Binnen het tweejarig professionaliseringstraject PRO LEZEN is ze i.s.m. Odisee Hogeschool en Iedereen Leest een van de vaste coaches van de 24 deelnemende scholen die een duurzaam leesbeleid uitbouwen.