Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Mijn inhoud:
Amina denkt eerst goed na voor ze iets doet.
Karel kan zijn beurt afwachten tijdens een gezelschapsspel.
Ali kan zich zeer goed concentreren bij een kringactiviteit en jouw instructies onthouden.
Herkenbaar bij jouw kleuters? Fantastisch! Nochtans zijn deze vaardigheden niet bij alle kleuters zo vanzelfsprekend. Wanneer je als leerkracht echter je EF-bril opzet, kan je je steentje bijdragen om deze vaardigheden te stimuleren bij de kleuters. EF staat voor executieve functies. Het zijn de controlefuncties in je hersenen die je gedachten, emoties en gedrag sturen.
Doorheen de nascholing kom je te weten wat EF zijn en hoe je ze kan herkennen bij kleuters.
Je ontdekt hoe je jouw EF-bril effectief kan opzetten in je kleuterklaspraktijk. We doen dit aan de hand van een verhelderend kader, filmfragmenten en concrete tools.
We laten ons leiden door drie didactische bouwstenen: kwaliteitsvolle interacties, doelgerichte activiteiten en een ondersteunende klasorganisatie.
Je maakt kennis met inspirerende didactische materialen en probeert concrete EF-activiteiten zelf uit.
Praktisch
Doelstellingen
kunnen verwoorden wat executieve functies (EF) zijn en waarom deze belangrijk zijn op korte en lange termijn;
krijgen inspiratie om hun kleuters doelgerichter te begeleiden in de klas of op school via kwaliteitsvolle interacties;
maken kennis met EF-activiteiten die ertoe doen (kringspelletjes, prentenboeken, gezelschapsspelen, bewegingsactiviteiten...)