Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Door de kinderen inspraak en participatiemogelijkheden te bieden worden ze betrokken bij alle aspecten van het klasgebeuren. Hiermee zetten we in op zelfregulering en ondernemingszin. Dit ondersteunt hen in autonomie, leert hen om zelf initiatief te nemen en samen te leren vanuit een intrinsieke motivatie. De totale persoonsontwikkeling krijgt zo maximale ontwikkelingskansen.
Het is belangrijk dat we vanuit een veilige en stimulerende omgeving vertrekken, zowel voor de leerkracht als voor het kind. Daarom vertrekken we vanuit de thuis- en leefwereld van het kind. Je start bij hun vragen en interesses en koppelt deze aan leerplandoelen. Kortom, je gaat in relatie met het kind om samen een rijke leeromgeving te ontwikkelen met veel kansen tot kleuterinitiatief.
Binnen deze workshop krijg je hulpmiddelen om te leren van een sterk leidinggevende naar een meer ondersteunende, coachende leerkracht over te gaan. De hulpmiddelen helpen om te leren plannen en uitvoeren van een langdurig thema, een dag- of weekplan en initiatieven binnen goed ingerichte basishoeken.
Bijvoorbeeld bij het plannen van een langdurig thema gebruik je visuele hulpmiddelen om het kleuterinitiatief optimale kansen te geven en een goede samenhang tussen de verschillende leergebieden en hun domeinen te bewaren. Deze planning maken we zichtbaar in een planningsbord.
De opdrachten binnen een dag- of weekplan worden deels door de leerkracht en deels door de kinderen ingevuld.
Het kind blijft centraal staan. Om te weten wat hen echt bezighoudt, is de inbreng van de kinderen zelf uiteraard zeer belangrijk. Je krijgt deze informatie enerzijds door gerichte observaties, anderzijds door te luisteren. Kleuterinitiatief gaat gepaard met het geven van eigenaarschap waardoor ze verschillende executieve functies en een zelfregulerend vermogen kunnen ontwikkelen. Procesmatig geeft de leerkracht stap voor stap meer autonomie aan de groep en de kleuter als individu. Dit heeft als gevolg dat je de controle wat loslaat, maar juist met hulpmiddelen de nodige houvast en structuur blijft bieden.
Praktisch
maandag 19 mei 2025, van 9u30 tot 16u00
Langdurige thema’s, dag-en weekplan/contractwerk om kleuterinitiatief maximale kansen te geven
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
- Je krijgt tips en tools om het kleuterinitiatief te verhogen bij langdurige thema’s, dag- en weekplannen/contracten door een werking gericht op betrokkenheid en participatie.
- Je krijgt inzicht in een stapsgewijs 8 fasenplan waarmee je samen met je kinderen kan groeien van een sterk leidinggevende naar een ondersteunende en mediërende leerkracht.
- Je leert hoe je procesmatig de kinderen stap voor stap meer autonomie kan geven zonder alle controle te verliezen.
Extra informatie
De vorming “vrij kleuterinitiatief wordt gespreid over 2 dagen waarop afzonderlijk moet worden ingeschreven. In deze vorming ligt de focus op: Langdurige thema’s.
Het is mogelijk om vrij kleuterinitiatief nog verder uit te diepen met focus op: Basishoeken. U kunt voor deze cursus inschrijven via deze link: https://pro.g-o.be/kalender/detail/8163/15370
Er zijn lunchbroodjes voorzien.
Lesgever
Turck Tineke
Tineke is kleuterleidster en werkte vele jaren in een eigen kleuterklas en als co-teacher binnen het lager onderwijs. Tineke werkte als pedagogisch begeleider binnen het GO! en binnen het stedelijk onderwijs van Gent en Antwerpen. Momenteel is Tineke werkzaam en mede-eigenaar en trainster van Artde Co en KaganBelgium.