Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Waarom voorlezen wanneer kinderen zelfstandige lezers (in wording) zijn? In deze nascholing ontdekken we dat inzetten op voorlezen (en blijven voorlezen) tal van voordelen heeft: het bevordert het leesplezier en laat kinderen kennismaken met boeken die ze misschien niet zelf zouden uitzoeken. Bovendien geeft het kinderen toegang tot boeken die qua leesniveau misschien nog te moeilijk zijn en helpt het hun woordenschat en hun kennis van de wereld te vergroten.
Door met leerlingen in gesprek te gaan over het verhaal stimuleer je hun denken, leer je hen reflecteren en creëer je spreekkansen waardoor je naast luistervaardigheden ook de mondelinge taalvaardigheid stimuleert. Maar hoe doe je dat? Wat werkt (en wat doe je beter niet)? Welke boeken zijn geschikt? Hoe plan je dit in?
Doelstellingen
- Je vindt je weg in het boekenaanbod en kanvanuit een vooropgesteld (voorlees)doel het juiste boek kiezen
- Je weet welke vragen tot (creatief, oplossingsgericht, wiskundig…) denken leiden
- Je weet aan welke luisterstrategieën je werkt
Extra informatie
Elke leraar brengt zijn of haar favoriete (voorlees)boek mee.
Lesgever
Rode Draad Umans Inge
Als leerkracht lager onderwijs in opleiding dook Inge het kinderboekenbos in, om opnieuw voeling te krijgen met het boekenaanbod en de leefwereld van het kind. Wat begon met kinderboeken recenseren, deze boeken overal meesleuren op de werkplekken waar ze neerstreek en duchtig mee experimenteerde, eindigde in een leven als voltijds leesbevorderaar. Met rode draad wil Inge verbinden: lezers met boeken, luisteraars met verhalen. Kamishibai is één van haar favorieten. Die smokkelt ze zowat elke nascholing mee binnen. www.rodedraad.be