Ja, je hebt (recht op) een GO! account en toegang tot GO! pro.
Contacteer de personeelsdienst van het Huis van het GO!.
Automatiseren is fundamenteel voor de rekenontwikkeling. Als een leerling goed kan automatiseren en memoriseren heeft dit een grote impact op het vlot uitvoeren van berekeningen, het zelfbeeld voor rekenen en het maken van complexere opgaven. Bij de leerling die basisbewerkingen heeft geautomatiseerd en gememoriseerd, blijft er een groter deel van het werkgeheugen beschikbaar voor de uitvoering van niet-geautomatiseerde handelingen.
Automatiseren is oefenen, oefenen en blijven oefenen. Het kost tijd en moet onderhouden worden. Aan de hand van eenvoudige, herkenbare en aantrekkelijke spelmaterialen, houden we leerlingen gemotiveerd. Zonder dat ze het door hebben, zijn ze aan het automatiseren. De spelmaterialen lenen zich uitstekend om rekenconcepten over de leerjaren heen verder te blijven automatiseren.
Tijdens de workshop oefenen we de spelconcepten in. Aan de hand van een overzicht leren we welk spel bij welke leerlijnen hoort en wanneer kinderen toe zijn aan elk spel.
We gaan na hoe we kunnen evalueren of een concept geautomatiseerdis en wat de daaropvolgende vaardigheid is die geoefend moet worden. Een handig leerlingoverzicht van te automatiseren vaardigheden, gekoppeld aan de leerlijnen, helpt ons het overzicht te bewaren.
Met beeldmateriaal en tools uit de klaspraktijk tonen we hoe we automatiseertijd in de klas kunnen organiseren. We gaan in op volgende vragen:
Hoe pak ik dat praktisch aan met een klasgroep
Hoe bewaar ik als leerkracht het overzicht
Hoe pas ik de automatiseertijd in in mijn lesrooster
Hoeveel tijd moet ik voorzien
…
Op het einde van de dag mag elke deelnemer voor €35 euro spelmateriaal kiezen om direct te gebruiken in de klas. Het materiaal kan ook op een later tijdstip gekozen worden.
Praktisch
dinsdag 18 maart 2025, van 9u00 tot 16u00
Cahiers wiskunde GO!: Automatiseren via spel, zo doe je dat! (voor L4-L6)
Huis van het GO!
Willebroekkaai 36, 1000 Brussel
Wegbeschrijving
Doelstellingen
We leren over de de werking van de hersenen en automatiseren
We maken kennis met de spelletjes en de opbouw via de cahiers
We leren hoe we de lestijd praktisch kunnen organiseren
We leren monitoren van te automtiseren vaardigheden aan de hand van een leerlingovericht en evaluatie
We kunnen onmiddellijk aan de slag met het materiaal in de klas
Extra informatie
Er zijn geen broodjes voor deze nascholing voorzien.
Lesgever
Leerstudio Line Steels
Als klinisch psycholoog was ze 10 jaar teamcoördinator in het buitengewoon onderwijs. Daar is het ijsbergrekenen ontstaan. Samen met 4 andere lesgevers, die het lesgeven combineren met de klaspraktijk, geven ze in De Leerstudio en daarbuiten vormingen rond ijsbergrekenen.