Ben je geen GO! professional? Surf dan naar www.g-o.be, onze algemene website.
menu

GO! IXZO: samen het leren op maat mixen

​GO! IXZO

GO! IXZO is een innovatief pedagogisch project van PBD-GO! om te onderzoeken hoe een digitaal platform schoolteams kan helpen om gepersonaliseerd samen leren doeltreffend te organiseren, ondersteunen en opvolgen. Zo kan het team de leerwinst, het leervermogen en de leermotivatie voor elke leerling maximaliseren. Het proefplatform werd op de Henry van de Velde Design Awards 2020 bekroond in de categorie samenwerking.

 


Na 3 jaar ontwikkelen en testen samen met 10 GO! pilootscholen grepen we via een aanbesteding onze kans om de concepten achter GO! IXZO in een commercieel platform te integreren. Het traject waar we samen met onze partner aan begonnen, werd mede door de coronacrisis helaas steeds moeilijker. De visie achter het platform, vraagt immers doorgedreven mogelijkheden die niet op korte termijn opgeleverd kunnen worden. Dat is slecht nieuws in functie van ons doel om één gezamenlijk GO!-platform uit te bouwen dat gepersonaliseerd samen leren optimaal digitaal ondersteunt.

GO! IXZO heeft intussen wél zijn potentieel bewezen. De scholen die actief aan de slag gingen met het platform geloven sterk in de visie die erachter zit. Ze gaven ook aan dat kinderen, leraren en ouders erg tevreden zijn. De leernetwerken en teacher design teams werden gewaardeerd. Alternatieve stages met de lerarenopleidingen op GO! IXZO leverden schitterend materiaal op en een doelgerichte kijk bij studenten.

Wie de afgelopen jaren aan en met GO! IXZO gewerkt heeft, deed dat met volle overtuiging en vulde leren in volgens de principes van gepersonaliseerd samen leren. GO! IXZO is dan ook meer dan een platform. Het toont aan hoe de principes van gepersonaliseerd samen leren digitaal ondersteund kunnen worden. Dat moeten we borgen én in de toekomst verder verfijnen met onze scholen. Het GO! blijft, als voortrekker op vlak van innovatief onderwijs, inzetten op digitale tools die de onderwijskwaliteit versterken, leerwinst voor elke leerling maximaliseren en de leerkracht daarbij ontlasten. Er wordt gezocht naar oplossingen om deze doelstellingen verder te realiseren en de digitale component via andere wegen te versterken.