ERASMUS+ VOOR DE VOLWASSENENEDUCATIE.
Het Erasmus+ programma biedt allerlei mogelijkheden voor begeleiders, leerders en betrokkenen in de formele, informele en non-formele volwasseneneducatie. CVO's komen hier dus zeker voor in aanmerking.
Het programma bestaat uit 3 sleutelacties: Individuele leermobiliteit (KA1), Samenwerking voor innovatie en goede praktijken (KA2), en Steun voor beleidshervorming (KA3).
Het programma Erasmus+ stimuleert ook activiteiten die bijdragen aan innovatieve beleidsontwikkeling (sommige KA2 en KA3). De subsidieaanvraag van deze zgn. gecentraliseerde acties loopt via het Uitvoerend Agentschap Onderwijs, audiovisuele media en cultuur (EACEA) van de Europese Commissie in Brussel.
De gedecentralsieerde acties (KA1 en KA2 strategische partnerschappen) worden in de Vlaamse gemeenschap uitgevoerd door EPOS vzw.
Alle subsidiemogelijkheden zijn ook te vinden in de officiële Erasmus+ Programma Gids.
Key action 1: mobiliteiten voor personeel en lerenden
CVO's en organisaties van de volwasseneneducatie kunnen hun volwassen lerenden en personeel uitsturen voor een project in het buitenland. Er zijn verschillende activiteiten mogelijk, denk aan een job shadowing of nascholingen in het kader van professionelisering voor leerkrachten, individuele of groepsmobiliteiten voor lerenden of het uitnodigen van experten. Wat de lerenden betreft, dient te focus vooral te liggen op kansarme volwassenen, in het bijzonder laaggeschoolden. Dankzij een buitenlandse ervaring kunnen zij hun competenties bijschaven.
Er zijn twee trajecten mogelijk om KA1 subsidies te krijgen:
Key action 2: strategische partnerschappen
Een KA2-project geeft CVO's de kans om internationale ervaring op te doen, capaciteiten te versterken en innovatieve producten te ontwikkelen. In tegenstelling tot KA1-projecten vraag je dit type project niet aan per onderwijsvorm, maar kijk je naar de noden, doelen en samenstelling van je partnerschap.
Op basis daarvan kan je kiezen voor:
ERASMUS+ GRUNDTVIG VOOR DE (NON) FORMELE VOLWASSENENEDUCATIE.
Ook al verminderde het aantal mogelijkheden voor de (non) formele volwasseneneducatie in ERASMUS + ten opzichte van het Levenlang Leren Programma, toch zijn subsidies voor leraren/directies/vormingswerkers en samenwerkingsprojecten in het veld volwassenenvorming nog steeds mogelijk.
Key Action 1: leermobiliteit van personeel
Omschrijving
Het opdoen van ervaring bij relevante scholen, organisaties, NGO’s… in Europa. De opgedane kennis helpt deelnemers hun professionele en persoonlijke ontwikkeling vorm te geven, hun carrière uit te bouwen en hun organisatie te vernieuwen en te versterken.
Doel
Subsidie voor internationale mobiliteit (stage/studie/jobshadowing) die bijdraagt aan:
ontwikkelen van persoonlijke, generieke en vakspecifieke competenties;
beter begrip van de volwasseneneducatie in andere Europese landen;
verbetering van de kwaliteit van leren en les/vorming geven;
modernisering en internationalisering van de volwasseneneducatie.
Doelgroep
Leraren:
Alle leraren / opleiders / vormingswerkers die betrokken zijn bij de formele volwasseneneducatie (zoals CVO’s, Basiseducatie, Tweedekansonderwijs, Hoger Onderwijs (voor niet-reguliere studenten) en Deeltijds Kunstonderwijs) en/of de non-formele volwassenenvorming. Met dit laatste bedoelen we de organisaties die vorming geven aan volwassenen (dit zijn mensen van 18+) via nonformeel leren (bv musea, bibliotheken, NGO’s, lokale autoriteiten…) of diegene die hieraan hun steentje kunnen bijdragen.
In beide gevallen dient de aanvraag door de organisatie te gebeuren waaraan het personeel of de vrijwilligers verbonden zijn.
Deadline indienen aanvragen
Looptijd
Projecten hebben een looptijd van een of twee jaar.
Financieel
Enveloppefinanciering. Reiskosten (vanaf 100 km), verblijfkosten (per dag), organisatiekosten op basis van aantal deelnemers. Optioneel: kosten in verband met specifieke behoeften (personeelsleden met een beperking bv).
Activiteiten
Les of vorming geven / ‘jobshadowing’
Het volgen van cursussen / seminaries / bijscholingsactiviteiten / conferenties
Minimaal 2 dagen, maximaal 2 maanden
Aanvraagprocedure
Volledig online: de formulieren zijn beschikbaar op de website van EPOS.
Opgelet: instellingen die een project aanvragen of als partner in een project opgenomen worden, moeten over een unieke identificatie code van de EU beschikken: een zgn. PIC. Een PIC moet maar éénmaal aangevraagd worden en blijft geldig. Het is wel een complexe aanvraag procedure:
https://ec.europa.eu/education/participants/portal/desktop/en/home.html
Key action 2: strategische partnerschappen
Omschrijving
Strategische partnerschappen zijn internationale (klein- en grootschalige) samenwerkingsprojecten binnen de onderwijs-/vormings-, training- en jeugdsector. Ze zijn gericht op het ontwikkelen, transfereren en implementeren van innovatieve aanpakken op organisatie, lokaal, regionaal, nationaal en/of Europees niveau.
Doel
innovatie en kwaliteitsverbetering van het onderwijs
(bijvoorbeeld methoden curricula, ICT-tools);
versterken van de samenwerking tussen actoren uit het onderwijs-/vormingsveld, overheid
en bedrijfsleven;
delen van kennis/goede praktijkvoorbeelden, op gebied van onderwijs en vorming;
erkennen en valideren van leerresultaten
Doelgroep
Organisaties die actief zijn in opleiden/trainen uit de (non) formele volwasseneneducatie of die in het verlengde daarvan actief zijn, zoals lokale, regionale of nationale overheden, validerende instellingen, NGO’s, socio-culturele organisaties, vzw’s,…
Deadline
Eenmaal per jaar: in 2014: 30 april om 12.00 uur.
Looptijd
Projecten hebben een looptijd van twee of drie jaar.
Aantal partners
Een strategisch partnerschap dient te bestaan uit minimaal drie organisaties uit drie landen die deelnemen aan het programma: de lidstaten van de EU aangevuld met Noorwegen, Liechtenstein, IJsland, Turkije en FYROM.
Budget
Per projectjaar is er maximaal €150.000 beschikbaar. Het totale maximum beursbedrag is €450.000.
Subsidie-opbouw
Modulair, afhankelijk van doelstellingen en grootte van het project. Keuze uit de volgende kostenposten: projectmanagement & implementatie, transnationale projectbijeenkomsten, ‘intellectual outputs’, multiplier bijeenkomsten, exceptionele kosten, ondersteuning voor deelnemers met special needs en mobiliteit. De meeste van deze modules zijn enveloppes waarvoor geen bewijsstukken moeten ingediend worden.
Cross-sectoraal
Het is ook mogelijk om projecten aan te vragen waarin verschillende onderwijssectoren betrokken zijn, bijvoorbeeld: volwasseneneducatie + hoger onderwijs.
Aanvraagprocedure
Volledig online: de formulieren zijn beschikbaar op de website van EPOS.
Opgelet: instellingen die een project aanvragen of als partner in een project opgenomen worden, moeten over een unieke identificatie code van de EU beschikken: een zgn. PIC. Een PIC moet maar éénmaal aangevraagd worden en blijft geldig. Het is wel een complexe aanvraag procedure:
https://ec.europa.eu/education/participants/portal/desktop/en/home.html
Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met de Grundtvig-contactpersoon bij EPOS vzw:
Renilde Reynders: renilde.reynders@epos-vlaanderen.be Tel.: 02 553 97 46